Cvičenia z predmetu Bezpečnosť v Internete
Cvičenia z predmetu
Bezpečnosť v Internete sa realizujú spracovaním
individuálneho projektu na vybratú tému. Projekt okrem analytickej časti musí
obsahovať aj experimentálnu časť s vybratým bezpečnostným nástrojom
(aplikáciou). Experimentovanie s bezpečnostným nástrojom vykoná študent na
svojich prostriedkoch. V prípade, že študent nedisponuje vhodným
prostriedkom na experimentovanie, bude mu pridelený virtuálny stroj
s platformou Linux v cloude. Materiály
na spracovanie projektu získajú študenti najmä prostredníctvom Internetu. Na projekty sú vypísané
nižšie uvedené témy. Po dohode s cvičiacim
môžu byť akceptované aj iné aktuálne témy
z bezpečnosti v Internete. Študenti sú rozdelení
do skupín a projekty sú riešené individuálne.
Témy projektov a podrobnejšia
charakteristika:
1. Bezpečnosť internetového prehliadača.
2. Bezpečnosť webového servera.
3. Zvýšenie odolnosti webových
aplikácii proti útokom typu DDoS,
za pomoci horizontálneho škálovania.
·
Analýza možností využitia loadbalancera
(haproxy, nginx,...).
·
Loadbalancer vs.
stateless/statefull
spojenia.
·
Zabezpečenie loadbalancera voči známym
typom útokov (slowloris,...), zamedzenie
inventarizácii architektúry (čo prezradia HTTP hlavičky?).
·
Autentifikácia&autorizácia (heslá, X.509, ACL, staging&production env).
·
Možnosti monitoringu loadbalancera
(štatistiky, analýza logov, existencia rozšírení do monitorovacích systémov Zabbix,Nagios,...).
·
Vykonanie záťažových testov(ab,...),
vyhodnotenie nameraných hodnôt a efektu horizontálneho škálovania.
4. Zvýšenie odolnosti
webových aplikácii proti útokom typu DDoS, za pomoci
využitia cache
·
Analýza hrozieb preťaženia systému - hľadanie úzkeho hrdla a
limitov systému (metódou blackbox/whitebox
testing), možnosti profilácie (aplikacia,
db).
·
Analýza možností optimalizácii na jednotlivých vrstvách (db, webserver,...).
·
Možnosti použitia cache vs. statický, pseudo statický a dynamicky obsah.
·
Analýza dostupných riešení pre cache obsahu (varnish,...).
·
Nasadenie cache obsahu pre Vami zvolený system
(voľne dostupné CMS,Eshop).
·
Možnosti monitoringu cache (nástroje na získanie štatistík,
analýza logov, existencia rozšírení do monitorovacích systemov
Zabbix,Nagios,...).
·
Vykonanie záťažových testov(ab,...),
vyhodnotenie nameraných hodnôt a efektu cache(web developer
toolbar).
5. Penetračné testovanie webového systému.
6. Bezpečnosť elektronickej pošty.
7. Bezpečnosť systému doménových mien.
8. Nástroje Honeypot.
9. Nástroje SIEM.
10. Certifikačná autorita.
Rámcový harmonogram riešenia a odovzdania
projektu:
Študent si
tému projektu vyberie na cvičení v 1. týždni,
jej obsah a prípadné zdroje konzultuje s cvičiacim. V danej skupine si
jednu tému môže vybrať iba
jeden študent. Po dohode s cvičiacim môžu byť akceptované
aj iné aktuálne
vlastné témy. Konzultácie k témam pokračujú aj 2. a 3. týždeň.
V 3. týždni študent vypracuje špecifikáciu projektu a vloží ju v deň konania
cvičenia do 23:59 hod do
AIS. Špecifikácia projektu (zadanie)
je v rozsahu maximálne 3 strany A4 (500-900 slov) vo formáte PDF. V špecifikácii študent spresní okruhy témy, ktorým sa
bude venovať a očakávané výstupy jeho práce (analýza
oblasti predmetu projektu, výkonové alebo iné porovnanie,
inštalácia a prezentácia nástroja/techniky, experimentovanie s nástrojom/technikou, vlastný nástroj, best practices / checklist, ...).
V 4. a 5. týždni študent
podľa harmonogramu na cvičení prednesie 1. progess report o riešení projektu. V progress reporte študent uvedie stručne špecifikáciu a teoretický úvod do riešenej problematiky. Na prezentáciu progress reportu si študent pripraví prezentáciu
v Powerpointe, prezentácia každého študenta bude trvať 15 minút.
Harmonogram prezentácií
je uvedený nižšie. Po
prezentácii ešte v deň konania cvičenia
študent svoju prezentáciu uloží do AIS.
V 6. a 7. týždni študent
podľa harmonogramu prednesie na cvičení 2. progess report o riešení projektu. V progress reporte študent uvedie opis nástrojov
v danej oblasti projektu a zdôvodní výber konkrétneho nástroja. Na prezentáciu
progress reportu si študent pripraví prezentáciu
v Powerpointe, prezentácia každého študenta bude trvať 15 minút.
Harmonogram prezentácií
je uvedený nižšie. Po
prezentácii ešte v deň konania cvičenia
študent svoju prezentáciu uloží do AIS.
V 8. a 9. týždni študent
podľa harmonogramu prednesie na cvičení 3. progess report o riešení projektu. V progress reporte študent uvedie zvolenú konfiguráciu, nastavenie nástrojov pre experiment a predbežné
výsledky experimentov. Na
prezentáciu progress reportu
si študent pripraví prezentáciu
v Powerpointe, prezentácia každého študenta bude trvať 15 minút.
Harmonogram prezentácií
je uvedený nižšie. Po
prezentácii ešte v deň konania cvičenia
študent svoju prezentáciu uloží do AIS.
V 10. a 11. týždni študent
podľa harmonogramu prednesie na cvičení 4. progess report o riešení projektu. V progress reporte študent uvedie finálne výsledky experimentov. Na
prezentáciu progress reportu
si študent pripraví prezentáciu
v Powerpointe, prezentácia každého študenta bude trvať 15 minút.
Harmonogram prezentácií
je uvedený nižšie. Po
prezentácii ešte v deň konania cvičenia
študent svoju prezentáciu uloží do AIS.
V
12. týždni študent v deň cvičenia
do 23:59 hod odovzdá do AIS
záverečnú správu z riešenia projektu.
Správa
z riešenia projektu bude v rozsahu najmenej 20 strán A4 (efektívne) vo
formáte PDF. Obrázky (najmä screenshoty obrazovky dokumentujúce experimenty) sú žiadané. Odporúčame použiť štruktúrovaný text. Správu napíšte v slovenskom alebo v anglickom jazyku. Plagiáty nie sú akceptované. Správa musí obsahovať
zoznam zdrojov (aj internetových), z ktorých študent čerpal (bibliografia). Textové spracovanie
bude vo
formáte ACM alebo IEEE. Šablóny formátov možno nájsť na
ACM
Journal Article - http://www.acm.org/publications/submissions/
IEEE
Conference Proceedings - http://www.ieee.org/conferences_events/conferences/publishing/templates.html
Týždeň |
Pondelok od 14.00 |
Utorok od 18.00 |
Štvrtok od 16.00 |
Štvrtok od 18.00 |
||||
LPB(1.25),
skupina |
činnosť |
LPB(1.25),
skupina |
činnosť |
LPB(1.25),
skupina |
činnosť |
LPB(1.25),
skupina |
činnosť |
|
1. |
1,2 |
výber
témy projektu, konzultácie |
3,4 |
výber
témy projektu, konzultácie |
5,6 |
výber
témy projektu, konzultácie |
7,8 |
výber
témy projektu, konzultácie |
2. |
1,2 |
konzultácie |
3,4 |
konzultácie |
5,6 |
konzultácie |
7,8 |
konzultácie |
3. |
1,2 |
odovzdanie
špecifikácie, konzultácie |
3,4 |
odovzdanie
špecifikácie, konzultácie |
5,6 |
odovzdanie
špecifikácie, konzultácie |
7,8 |
odovzdanie
špecifikácie, konzultácie |
4. |
1 |
progress report I |
3 |
progress report I |
5 |
progress report I |
7 |
progress report I |
5. |
2 |
progress report I |
4 |
progress report I |
6 |
progress report I |
8 |
progress report I |
6. |
1 |
progress report II |
3 |
progress report II |
5 |
progress report II |
7 |
progress report II |
7. |
2 |
progress report II |
4 |
progress report II |
6 |
progress report II |
8 |
progress report II |
8. |
1 |
progress report III |
3 |
progress report III |
5 |
progress report III |
7 |
progress report III |
9. |
2 |
progress report III |
4 |
progress report III |
6 |
progress report III |
8 |
progress report III |
10. |
1 |
progress report IV |
3 |
progress report IV |
5 |
progress report IV |
7 |
progress report IV |
11. |
2 |
progress report IV |
4 |
progress report IV |
6 |
progress report IV |
8 |
progress report IV |
12. |
odovzdanie
projektov |
odovzdanie projektov |
odovzdanie
projektov |
odovzdanie projektov |
1. týždeň - výber
témy projektu - na cvičení, oznámiť cvičiacemu
3. týždeň - špecifikácia
projektu – uložiť do AIS v deň konania cvičenia
do 23:59
4. a 5. týždeň
– progress report I podľa harmonogramu,
prezentáciu uložiť do AIS v
deň konania cvičenia
6. a 7. týždeň
– progress report II podľa harmonogramu,
prezentáciu uložiť do AIS v
deň konania cvičenia
8. a 9. týždeň
– progress report III podľa harmonogramu,
prezentáciu uložiť do AIS v
deň konania cvičenia
10. a 11. týždeň
– progress report IV podľa harmonogramu,
prezentáciu uložiť do AIS v
deň konania cvičenia
12. týždeň – odovzdanie
záverečnej správy do AIS v deň konania cvičenia
do 23:59
Požiadavky na špecifikáciu projektu:
Tému
si treba doplniť a bližšie špecifikovať. Mohla by obsahovať napríklad:
Hodnotenie:
Špecifikácia projektu –
max. 5 bodov
Kritériá hodnotenia:
-
rozsah
plánovaných aktivít – max.
1,5 bodu
-
jasnosť
a zrozumiteľnosť stanovených
cieľov – max. 1,5 bodu
-
očakávané
výstupy – max. 1 bod
-
zoznam
relevantnej literatúry –
max. 1 bod
Progess report I – max. 3
body
Kritériá hodnotenia:
-
odbornosť
teoretického úvodu do riešenej problematiky – max. 1,5 bodu
-
jasnosť
a zrozumiteľnosť prezentácie
– max. 0,5 bodu
-
odpovede
na položené otázky – max. 1
bod
Progess report II – max. 3
body
Kritériá hodnotenia:
-
opis
vybratých nástrojov a zdôvodnenie ich výberu – max. 1,5 bodu
-
jasnosť
a zrozumiteľnosť prezentácie
– max. 0,5 bodu
-
odpovede
na položené otázky – max. 1
bod
Progess report III – max. 4
body
Kritériá hodnotenia:
-
vhodnosť
zvolenej konfigurácie pre experimentovanie a nastavenie nástrojov – max. 1 bod
-
rozsah
a kvalita predbežných výsledkov experimentov – max. – 1,5
bodu
-
jasnosť
a zrozumiteľnosť prezentácie
– max. 0,5 bodu
-
odpovede
na položené otázky – max. 1
bod
Progess report IV – max. 5
bodov
Kritériá hodnotenia:
-
rozsah
a kvalita finálnych výsledkov experimentov – max. – 3,5
bodu
-
jasnosť
a zrozumiteľnosť prezentácie
– max. 0,5 bodu
-
odpovede
na položené otázky – max. 1
bod
Záverečná správa z riešenia projektu a ďalšia dokumentácia – max. 10 bodov.
Kritériá hodnotenia:
-
splnenie
cieľov špecifikácie projektu – max. 1 bod
-
kvalita
technickej dokumentácie (teoretický úvod, architektúra prostredia experimentu, nastavenie konfigurácie nástrojov, screenshoty obrazoviek) - max. 3
body
-
dokumentovanie
výsledkov experimentov (grafy, tabuľky, screenshoty obrazoviek) – max. 4
body
-
jasnosť
a zrozumiteľnosť textu finálnej správy – max. 1 bod
-
zoznam
použitej literatúry – max.
1 bod
Hodnotenie sa bude vykonávať s granularitou 0,5 boda.
Nedochvílnosť sa
bude penalizovať.
Na
úspešné absolvovanie cvičení a pripustenie ku skúške musí
študent dodať všetky požadované výstupy a dosiahnuť z cvičení aspoň 16 bodov.
Doc. Ing. Ladislav Hudec, CSc., garant predmetu