Cvičenia z predmetu Bezpečnosť v Internete

 

Cvičenia z predmetu Bezpečnosť v Internete sa realizujú spracovaním individuálneho projektu na vybratú tému. Projekt okrem analytickej časti musí obsahovať aj experimentálnu časť s vybratým bezpečnostným nástrojom (aplikáciou). Experimentovanie s bezpečnostným nástrojom vykoná študent na svojich prostriedkoch. V prípade, že študent nedisponuje vhodným prostriedkom na experimentovanie, bude mu pridelený virtuálny stroj s platformou Linux v cloude. Materiály na spracovanie projektu získajú študenti najmä prostredníctvom Internetu. Na projekty vypísané nižšie uvedené témy. Po dohode s cvičiacim môžu byť akceptované aj iné aktuálne témy z bezpečnosti v Internete. Študenti rozdelení do skupín a projekty riešené individuálne.

 

Témy projektov:

1. Bezpečnosť internetového prehliadača.

2. Bezpečnosť webového servera.

3. Webové aplikačné brány.

4. Zvýšenie odolnosti webových aplikácii proti útokom typu DDoS.

5. Penetračné testovanie webového systému.

6. Bezpečnosť elektronickej pošty.

7. Sieťové IDS.

8. Nástroje Honeypot.

9. Nástroje SIEM.

10. Vytvorenie laboratória na experiment s útokom cross-site scripting (https://seedsecuritylabs.org/Labs_20.04/Web/Web_XSS_Elgg/).

11. Vytvorenie laboratória na experiment s útokom SQL injection (https://seedsecuritylabs.org/Labs_20.04/Web/Web_SQL_Injection/).

 

 

Rámcový harmonogram riešenia a odovzdania projektu:

 

Študent si tému projektu vyberie na cvičení v 1. týždni, jej obsahprípadné zdroje konzultuje s cvičiacim. V danej skupine si jednu tému môže vybrať iba jeden študent. Po dohode s cvičiacim môžu byť akceptované aj iné aktuálne vlastné témy. Konzultácie k témam pokračujú aj 2. a 3. týždeň. 

Jeden deň pred konaním cvičenia do 12.00 hod v 3. týždni študent vypracuje a vloží do AIS špecifikáciu projektu (zadanie) v rozsahu maximálne 3 strany A4 (500-900 slov) vo formáte PDF. V špecifikácii študent spresní okruhy témy, ktorým sa bude venovať a očakávané výstupy jeho práce (analýza oblasti predmetu projektu, výkonové alebo iné porovnanie, inštalácia a prezentácia nástroja/techniky, experimentovanie s nástrojom/technikou, vlastný nástroj, best practices / checklist, ...).

V 4. a 5. týždni študent podľa harmonogramu na cvičení prednesie 1. progess report o riešení projektu. V progress reporte študent uvedie teoretický úvod do riešenej problematiky. Na prezentáciu progress reportu si študent pripraví  prezentáciu v Powerpointe, prezentácia každého študenta bude trvať 15 minút. Harmonogram prezentácií je uvedený nižšie. Po prezentácii ešte v deň konania cvičenia študent svoju prezentáciu uloží do AIS.

V 6. a 7. týždni študent podľa harmonogramu prednesie na cvičení 2. progess report o riešení projektu. V progress reporte študent uvedie opis nástrojov v danej oblasti projektu a zdôvodní výber konkrétneho nástroja. Na prezentáciu progress reportu si študent pripraví  prezentáciu v Powerpointe, prezentácia každého študenta bude trvať 15 minút. Harmonogram prezentácií je uvedený nižšie. Po prezentácii ešte v deň konania cvičenia študent svoju prezentáciu uloží do AIS.

V 8. a 9. týždni študent podľa harmonogramu prednesie na cvičení 3. progess report o riešení projektu. V progress reporte študent uvedie zvolenú konfiguráciu a nastavenie nástrojov pre experimenty. Na prezentáciu progress reportu si študent pripraví  prezentáciu v Powerpointe, prezentácia každého študenta bude trvať 15 minút. Harmonogram prezentácií je uvedený nižšie. Po prezentácii ešte v deň konania cvičenia študent svoju prezentáciu uloží do AIS.

V 10. a 11. týždni študent podľa harmonogramu prednesie na cvičení 4. progess report o riešení projektu. V progress reporte študent uvedie predbežné výsledky experimentov. Na prezentáciu progress reportu si študent pripraví  prezentáciu v Powerpointe, prezentácia každého študenta bude trvať 15 minút. Harmonogram prezentácií je uvedený nižšie. Po prezentácii ešte v deň konania cvičenia študent svoju prezentáciu uloží do AIS.

V 12. týždni študent odovzdá do začiatku cvičenia záverečnú správu z riešenia projektu. Správa z riešenia projektu bude v rozsahu najmenej 20 strán A4 (efektívne) a odovzdá ju do AIS vo formáte PDF. Obrázky (najmä screenshoty) vítané, žiadna vata. Odporúčame použiť štruktúrovaný text. Správu napíšteslovenskom aleboanglickom jazyku. Plagiáty nie akceptované. Správa musí obsahovať zoznam zdrojov (aj internetových), z ktorých študent čerpal (bibliografia). Textové spracovanie bude vo formáte ACM alebo IEEE. Šablóny formátov možno nájsť na

ACM Journal Article - http://www.acm.org/publications/submissions/

IEEE Conference Proceedings - http://www.ieee.org/conferences_events/conferences/publishing/templates.html

 

 

 

Týždeň

Utorok od 16.00

Utorok od 18.00

Štvrtok od 16.00

Štvrtok od 18.00

LPB(1.25), skupina

činnosť

LPB(1.25), skupina

činnosť

LPB(1.25), skupina

činnosť

LPB(1.25), skupina

činnosť

1.

1,2

výber témy projektu, konzultácie

3,4

výber témy projektu, konzultácie

5,6

výber témy projektu, konzultácie

7.8

výber témy projektu, konzultácie

2.

1,2

konzultácie

3,4

konzultácie

5,6

konzultácie

7.8

konzultácie

3.

1,2

odovzdanie špecifikácie, konzultácie

3,4

odovzdanie špecifikácie, konzultácie

5,6

odovzdanie špecifikácie, konzultácie

7.8

odovzdanie špecifikácie, konzultácie

4.

1

progress report I

3

progress report I

5

progress report I

7

progress report I

5.

2

progress report I

4

progress report I

6

progress report I

8

progress report I

6.

1

progress report II

3

progress report II

5

progress report II

7

progress report II

7.

2

progress report II

4

progress report II

6

progress report II

8

progress report II

8.

1

progress report III

3

progress report III

5

progress report III

7

progress report III

9.

2

progress report III

4

progress report III

6

progress report III

8

progress report III

10.

1

progress report IV

3

progress report IV

5

progress report IV

7

progress report IV

11.

2

progress report IV

4

progress report IV

6

progress report IV

8

progress report IV

12.

odovzdanie projektov

odovzdanie projektov

odovzdanie projektov

odovzdanie projektov

 

Požadované výstupy od študentov:

 

1. týždeň - výber témy projektu - na cvičení, oznámiť cvičiacemu

3. týždeň - špecifikácia projektuuložiť do AIS jeden deň pred konaním cvičenia do 12.00

4. a 5. týždeň – progress report I podľa harmonogramu, prezentáciu uložiť do AIS v deň konania cvičenia

6. a 7. týždeň – progress report II podľa harmonogramu, prezentáciu uložiť do AIS v deň konania cvičenia

8. a 9. týždeň – progress report III podľa harmonogramu, prezentáciu uložiť do AIS v deň konania cvičenia

10. a 11. týždeň – progress report IV podľa harmonogramu, prezentáciu uložiť do AIS v deň konania cvičenia

12. týždeňodovzdanie záverečnej správy do AIS do začiatku cvičenia

 

Požiadavky na špecifikáciu projektu:

 

Tému si treba doplniť a bližšie špecifikovať. Mohla by obsahovať napríklad:

 

Hodnotenie:

 

Špecifikácia projektu – max. 4 body

Progess report I – max. 2 body

Progess report II – max. 2 body

Progess report III – max. 2 body

Progess report IV – max. 2 body

Záverečná správa z riešenia projektu a ďalšia dokumentácia – max. 10 bodov.

Hodnotenie sa bude vykonávať s granularitou 0,5 boda.

Nedochvílnosť sa bude penalizovať.

Na úspešné absolvovanie cvičení a pripustenie ku skúške musí študent dodať všetky požadované výstupy a dosiahnuť z cvičení aspoň 12 bodov.

 

Doc. Ing. Ladislav Hudec, CSc., garant predmetu