Simulátor komunikácie v počítačovej sieti

 

Navrhnite a zrealizujte programový systém pre simuláciu sieťovej komunikácie na druhej a tretej vrstve sieťovej architektúry RM OSI.

Systém má umožňovať:

-         definovanie topológie simulovanej siete 

-         simuláciu rôznych prepájacích zariadení (napr. prepínač, smerovač, firewall ... )

-         simuláciu komunikácie medzi prepájacími zariadeniami.

Funkčnosť navrhnutého systému overte v sieti so simulovanými zariadeniami pomocou komunikácie medzi koncovými zariadeniami.

 

 

Zdieľanie dát a informácií v pracovnej skupine

 

Analyzujte potreby a mechanizmy výmeny dát medzi používateľmi v pracovnej skupine. Navrhnite a implementujte programový system pre výmenu rôznych typov dát (text, obrázky, zvuk, video, ...) medzi používateľmi tak, aby všetky informácie boli podľa potreby ihneď k dispozícii.

Predpokladá sa prepojenie počítačov a komunikácia v sieťach typu Ethernet.

Systém má umožňiť:

-        zabezpečenie diskrétnosti pri výmene dát

-        definovanie rôznych rolí pre používateľov (napr. učiteľ/študent)

 

Odporúčaná literatúra:

-        Ubiquitous Presenter, http://up.ucsd.edu/

-        OneNote, http://office.microsoft.com/sk-sk/onenote/FX100487701051.aspx

-        DyKnow, http://www.dyknow.com/

 

 

 

Komplexný systém na správu a monitorovanie jadra konvergovaných sietí založených na VoIP

 

Navrhnite a zrealizujte systém pre správu a monitorovanie VoIP systému IMS. Systém by mal umožňovať sledovanie aktuálneho stavu a udalostí v systéme v prehľadnej forme ako aj správu bežiaceho systému.

Súčasťou riešenia by mala byť podrobná dokumentácia a používateľská príručka. Ďalej je potrebné podrobne zdokumentovať a popísať protokol SIP, ktorý je signalizačným protokolom používaným v IMS na zostavovanie, sledovanie a ukončovanie multimediálnych relácií. 

 

 

Prípadová štúdia pre VoIP sieť

IP Multimedia Subsystem je v súčasnosti  najperspektívnejšia technológia pre implementáciu v prostredí telekomunikačných operátorov.

Cieľom projektu je vytvoriť prípadovú štúdiu zameranú na konkrétny aspekt tejto siete (zabezpečenie kvality služby, bezpečnosť apod.)

V rámci tímového projektu bude nutné vybrať cieľovú platformu (v prípade IMS napr. OpenIMS core), navrhnúť zapojenie celej siete, pripraviť scenáre a metriky a nakoniec dosiahnuté výsledky vyhodnotiť.

Prirodzenou súčasťou práce je administrácia platformy a vytvorenie nielen dokumentácie k projektu, ale aj celej prípadovej štúdie vo vhodnom formáte.

 

 

Podpora vzdelávania v predmete Satelitné systémy a siete
 
Analyzujte existujúce aplikácie a systémy na podporu vzdelávania (e-learning). 
Na základe analýzy navrhnite a implementujte vzdelávacie moduly (s výraznou animačnou podporou) pre výučbu predmetu Satelitné systémy a siete, ktoré budú podporovať aj jednoduché overovanie znalostí študentov.

 

 

Návrh univerzálneho modulu pre samočinné testovanie digitálnych obvodov

 

Navrhnite architektúru univerzálneho hardvérového modulu pre samočinné testovania pre digitálne obvody s využitím technológie FPGA. Základné bloky – samočinný generátor testovacích vektorov a analyzátor príznakov by mali byť škálovateľné a doplnené zodpovedajúcou riadiacou jednotkou. Voľba veľkosti generátora pseudo-náhodných testovacích vektorov a analyzátor príznakov by mali byť voliteľné adresáciou zvonku obvodu. Pre samočinný generátor využite lineárny spätnobväzobný posuvný register (LFSR) alebo celulárny automat (CA) a pre príznakový analyzátor viacvstupový spätnoväzobný posuvný register (MISR), prípadne jednoduchšie architektúry analyzátorov výstupov testu.  Pre opis a simuláciu architektúry zvoľte jazyk VHDL.   

 

Kĺúčové slová: digitálny obvod, testovateľnosť, samočinné testovanie, FPGA

 

 

Výučbový modul aplikácie architektúry JTAG pre digitálne systémy

 

Navrhnite výučbový modul pre trénovanie aplikácie architektúry JTAG (štandard IEEE 1500), architektúry pre zabezpečenie ľahšej testovateľnosti digitálnych obvodov a systémov. Modul by mal obsahovať: vysvetlenie architektúry JTAG vrátanie funkčnosti stavového diagramu pre jej riadenie s využitím animácií, ukážky inštrukcií testovania prepojení obvodov ako aj samotného obvodu integrovaného v digitálnom systéme. Výučbový modul by mal byť doplnený o možnosť overenia si znalostí o architektúre JTAG interaktívnym spôsobom na príkladoch.    

 

Kĺúčové slová: digitálny obvod, testovateľnosť, JTAG

 

 

Diagnostika porúch diskrétnych udalostných systémov založená na modeloch

Išlo by o analýzu, programovanie  a overovanie metód diagnostiky porúch udalostných systémov  založenej na modeloch systému (konečný automat, stochastický automat, Petriho sieť atd.), na analýze alebo verifikácii modelu, na navrhnutí a testovaní príkladov z oblasti informatiky, najmä počítačových sietí, architektúry software, architektúry hardware a pod.
Software nástroj si študenti môžu jednak zvoliť (na Internete je hodne freeware najmä na modelovanie) ale i na verifikáciu alebo si ho môžu naprogramovať v C++, Visual C++, Java, prípadne môžu prepísať niektoré modely i do VHDL.

 

 

Embedded Development

 

Počet tímov:  1                                (4 študenti pre Imagine Cup)

 

Návrh a implementácia vnorenej aplikácie na platforme E-Box 4300 s použitím Windows Embedded CE 6.0 R2 v rámci medzinárodnej súťaže Imagine Cup. Práca zahŕňa konfiguráciu operačného systému, návrh a implementáciu softvéru, ale aj hardvérového rozšírenia vnoreného systému.

Na túto tému hľadáme tím 4 šikovných študentov, ktorí by sa s nadšením a odhodlaním chceli pustiť do súťaže... Viac informácií o súťaži možno nájsť na jej domovskej stránke:

http://imaginecup.com/Competition/mycompetitionportal.aspx?competitionId=20

 

 

 

Podpora vzdelávania v predmete Opis digitálnych systémov

 

Analyzujte existujúce aplikácie a moduly, vytvorené pre podporu predmetu Špecifikačné a opisné jazyky.  Analyzujte tiež dostupné vzdelávacie aplikácie s podobným zameraním. Pri analýze sa zamerajte najmä na podporu správa zadaní (prideľovanie zadaní, zber,  overovanie správnosti ich vypracovania a automatické ohodnotenie) a overovania praktických zručností študentov.  

Na základe analýzy navrhnite a implementujte e-learningové moduly (prípadne externé aplikácie) pre správu výučby predmetu Opis digitálnych systémov (náhrada predmetu Špecifikačné a opisné jazyky), ktoré budú podporovať správu a vyhodnocovanie zadaní a zabezpečovať overovanie získaných praktických zručností študentov v rámci predmetu.

 

Odporúčaná literatúra:

 

- Matej Mayer, Bc., Podpora dištančného vzdelávania v predmete Opis digitálnych systémov, Diplomová práca, FIIT STU Bratislava, máj 2009

- Andrej Letkovský, Bc., Podpora dištančného vzdelávania v predmete Opis digitálnych systémov, Diplomová práca, FIIT STU Bratislava, máj 2009

- Izsák Peter, Automatické vyhodnocovanie programov vo VHDL, Záverečný projekt, FEI STU Bratislava, máj 2000

- Tím 3PSS, Podpora vzdelávania v predmete Špecifikačné a opisné jazyky, Tímový projekt, FIIT STU Bratislava, máj 2008

- Tím 4PSS, Podpora vzdelávania v predmete Špecifikačné a opisné jazyky, Tímový projekt, FIIT STU Bratislava, máj 2008

 

 

 

Univerzálny virtuálny verifikačný panel logických obvodov
 
Navrhnite a implementujte programový systém pre osobný počítač, pomocou ktorého možno zostaviť štruktúru a ručne overiť funkciu logického kombinačného obvodu s normálnou štruktúrou, ktorý má najviac štyri vstupy a štyri výstupy. 
Programový systém má umožniť voľbu podľa možnosti čo najväčšieho počtu režimov činnosti na základe zadaných úplných súborov logických členov s konečným počtom vstupov. Nastavovanie hodnôt vstupných premenných (vstupných vektorov) treba umožniť pomocou virtuálnych tlačidiel a hodnoty výstupných premenných (výstupných vektorov) majú byť signalizované virtuálnymi žiarovkami. 
Programový systém treba navrhnúť tak, aby bol použitelný v pedagogickom procese pre predmet Logické obvody.
 

 

 

Distribuovaný odkladací priestor virtuálnej pamäte

 

Analyzujte možnosti implementácie a princípy fungovania odkladacieho priestoru pamäte (swap) v OS typu Linux. Analyzujte spôsoby vyrovnávania záťaže v distribuovanom prostredí.

Navrhnite modul do jadra OS, ktorý poskytne bezdiskovému uzlu v počítačovej sieti odkladací priestor s využitím voľnej pamäte susedných uzlov. Modul implementujte, otestujte a vyhodnoťte jeho vlastnosti.

 

 

Protokol pre hromadnú aktualizáciu súboru

 

Analyzujte spôsoby synchronizácie súborov medzi rôznymi uzlami (e.g. rsync) a spôsoby efektívneho prenosu rovnakých dát do viacerých cieľových uzlov lokálnej počítačovej siete na platforme OS typu Unix (zamerajte sa na možnosti využitia multicast-u na systémoch FreeBSD a Linux).

Navrhnite algoritmus pre zisťovanie zmenených častí v cieľových súboroch a protokol pre efektívnu synchronizáciu súboru zo zdrojového uzla do viacerých cieľových uzlov (pričom sa budú prenáśať len zmenené časti).

Riešenie implementujte a overte jeho funkčnosť a efektívnosť.

 

 

Extrahovanie a vizualizácia vzťahov v e-mailovej komunikácii

 

Analyzujte formáty ukladania e-mailových schránok (inbox) a záznamov mail-serverov (sendmail). Analyzujte možnosti získania rôznych vzťahov, súvislostí a väzieb medzi jednotlivými adresami, ktoré je možné na základe spomínaných údajov získať alebo odvodiť.

Navrhnite vhodnú sadu kritérií pre klasifikáciu adries a tiež spôsob uchovávania a prezentovania (zobrazovania) získaných vzťahov. Navrhnite aplikáciu pre spracovanie súborov s dátami o e-mailovej komunikácii s vhodným rozhraním.

Aplikáciu implementujte a otestujte jej funkčnosť na reálnych dátach.

 

 

Využitie vlastností HP Tablet PC na inováciu vyučovania

 

Analyzujte možnosti počítačov HP Tablet PC ako aj existujúce komerčné a nekomerčné aplikácie, ktoré podporujú ich špecifické vlastnosti.

Na základe analýzy navrhnite a implementujte systém využívajúci špecifické vlastnosti počítačov HP Tablet PC, ktorý bude podporovať inováciu vyučovania či už vo všeobecnosti alebo bude zameraný na využitie v konkrétnom povinnom predmete študijného programu PSS.

 

Zdroje na inšpiráciu:

- Tím 3PSS, Podpora vzdelávania v predmete Špecifikačné a opisné jazyky, Tímový projekt, FIIT STU Bratislava, máj 2009

- Classroom Presenter, University of Washingtom,

   http://classroompresenter.cs.washington.edu/

- DyKnow Vision, DyKnow, http://www.dyknow.com/

- Education Pack for Windows XP Tablet PC Edition,

   http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/tabletpc/educationpack/overview.mspx

- Experience Pack for Windows XP Tablet PC Edition 2005,

   http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/tabletpc/experiencepack/overview.mspx