Metódy inžinierskej práce

ak. rok 2025/26

 
 

Cvičenie 1

 
 
  • Riešenie organizačných záležitostí
  • Základné informácie o predmete
  • Téma projektu
  • Úlohy
  • späť


Základné informácie o predmete

  1. Oboznámte sa s podmienkami absolvovania predmetu, ktoré sú dostupné na stránke predmetu.
  2. Na projekte a jeho súčastiach budete pracovať v tíme. Vytvorte štvorčlenné tímy (preferované) prípadne o počte členov rozhodne cvičiaci na tomto cvičení.

Téma projektu

Pozorne preštudujte bod 1 časti Projekt. V realite to funguje tak, že na realizáciu vašich snov, ideí či nápadov bude potrebné isté financovanie. Autority, ktoré môžu financovať projektové zámery, idey či nápady, sa vo všeobecnosti označujú ako financujúce subjekty alebo donori a je možné ich klasifikovať podľa kontextu a zdroja peňazí ako verejné (APVV, VEGA, KEGA), súkromné (najčastejšie ako nadácie za ktorými stoja komerčné subjekty) a medzinárodné (OECD, OSN, UNESCO, Svetová banka, EIB a pod). Tieto autority vedia prijímať projektové zámey, vyzývať na predkladanie projektových zámerov a vo finále rozhodujú o tom, ktorý resp. ktoré návrhy finančne podporia. Dôležitá je preto jasná predstava o realizácii, formulovaná do návrhu projektu na konrétnu tému. Návrh projektu musí mať svoj názov a akronym. Spoločne v tíme uvažujte o vlastnom návrhu projektu. Formulujte jeho názov, pracovný názov, ktorý môžte ho do finálneho odvzdania dolaďovať. Použite napr. Acronymify na generovanie akronymu pre váš projektový zámer.

Úlohy

  1. Nainštalujte si Git do svojich počítačov (https://git-scm.com/downloads).
  2. Registrujte sa na GitHub (https://github.com/join). Do pripraveného miesta v AIS-e s názvom: Registrácia na GitHub, odovzdajte súbor s názvom gitHub.pdf, kde bude uvedené vaše meno a priezvisko a na samostatnom riadku účet v GitHube.
  3. Skúste vyhľadať kľúčový pojem vami zamýšľanej témy projektu, projektovej idey/nápadu či projektového zámeru, prostredníctvom nasledujúcich služieb:
  4. Zúžte svoj dopyt pridaním ďalších pojmov, ktoré vás v súvislosti so základnou ideou vášho nápadu/zámeru zaujímajú. Tento postup opakujte. Všimnite si, že na nové pojmy prichádzate na základe vyhľadaných zdrojov (hoci nie vždy priamo).
  5. Použite databázu: Web of Science:
    • Uskutočnite vyhľadávanie: gamming (musí byť) „pixel“ (a nesmie byť) „on-line“ (gamming AND pixel NOT on-line)
    • Vyhľadávanie zúžte na roky 2020 a 2021
    • Z článkov, ktoré zostali vytvorte rešerš
    • Rešerš exportujte do: BibTex (ak nemáte LaTeX, súbor vám otvorí aj Notepad), Excel, HTML, pričom požadujte autora, titul, zdroj a abstrakt (nad relevanciou článkov sa nezamýšľajte)
    • Čo ste si mohli v obsahu rešerší všimnúť?
  6. Použite databázu: SCOPUS:
    • Vyhľadávajte iba v roku 2021: „Birds“ (musí byť) „Colour“ (musí byť) „Sound“
    • Z výsledkov rovnako vytvorte rešerš s abstraktami, pričom zvoľte najprehľadnejší výstup
    • Spravte screenshot svojho výstupu a zdôvodnite svoj výstup
  7. Použite databázu: Dimensions:
    • Uskutočnite vyhľadávanie: gamming (musí byť) „pixel“ (a nesmie byť) „on-line“
    • Vyhľadávanie zúžte na roky 2024 a 2025
    • Z článkov, ktoré zostali vytvorte rešerš využitím Dimensions Research GPT
    • Skontrolujte spravnosť a úplnosť citácií vytvorených GPT
  8. Napokon a zrejme načastejšie budete používať IEEE vedeckú databázu:
    • Vyhľadajte v databáze slovenských autorov (spoluautorov), ktorí publikujú články na tému: cryptocurrency, Blockchain, Anti Money Laundering.
    • Najprv vyhľadávajte podľa samostatného slova – príklad: Blockchain (čiže 3 vyhľadávania), zapíšte svoje výsledky, prekrývajú sa články?
    • Potom realizujte vyhľadávanie na základe všetkých spomenutých výrazov a pomocou boleanovských operátorov, ktoré sú implementované v IEEE tak, aby ste dosiahli najvyšší výsledok vyhľadávania v počte článkov.
    • Následne realizujte vyhľadávanie pomocou boleanovských premenných, aby počet článkov bol čo najnižší.
    • Aké premenné ste v oboch prípadoch použili? Koľko článkov ste v oboch prípadoch našli?
    • Nastavte si v IEEE upozornenia na články týkajúce sa Blockchain. Realizáciu prezentujte cez printscreen obrazovky, ktorý dáte do prezentácie.
  9. Rovanké/Obdobné vyhľadávania opakujte s databázami vydavateľstviev Elsevier, SpringerNature, Wiley a všetky získane rešerše porovnajte.