Metody

Metody objektov JavaScript-u:
  • abs
  • acos
  • alert
  • anchor
  • asin
  • atan
  • back
  • big
  • blink
  • blur
  • bold
  • ceil
  • charAt
  • clear
  • clearTimeout
  • click
  • close (document)
  • close (window)
  • confirm
  • cos
  • escape
  • eval
  • exp
  • fixed
  • floor
  • focus
  • fontcolor
  • fontsize
  • forward
  • getDate
  • getDay
  • getHours
  • getMinutes
  • getMonth
  • getSeconds
  • getTime
  • getTimezoneOffset
  • getYear
  • go
  • indexOf
  • isNaN
  • italics
  • lastIndexOf
  • link
  • log
  • max
  • min
  • open (document)
  • open (window)
  • parse
  • parseFloat
  • parseInt
  • pow
  • prompt
  • random
  • round
  • select
  • setDate
  • setHours
  • setMinutes
  • setMonth
  • setSeconds
  • setTimeout
  • setTime
  • setYear
  • sin
  • small
  • sqrt
  • strike
  • sub
  • submit
  • substring
  • sup
  • tan
  • toGMTString
  • toLocaleString
  • toLowerCase
  • toUpperCase
  • unescape
  • UTC
  • write
  • writeln

  • abs

    Vracia absolutnu hodnotu cisla.
    Syntax::
    Math.abs(number)
    number je lubovolny numericky vyraz alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Objekt: Math
    Priklad: V nasledujucom priklade pouzivatel napise cislo do prveho textoveho okna a stlaci tlacitko Vypocitaj. Zobrazi sa absolutna hodnota vlozeneho cisla.
    <FORM>
    <P>Enter a number:
    <INPUT TYPE="text" NAME="absEntry">
    
    <P>The absolute value is:
    <INPUT TYPE="text" NAME="result">
    
    <P>
    <INPUT TYPE="button" VALUE="Vypocitaj"
       onClick="form.result.value = Math.abs(form.absEntry.value)">
    
    </FORM>
    

    acos

    Pocita arcuskosinus cisla (v raianoch). Vracia numericku hodnotu medzi 0 a PI radianov. Ak je hodnota number mimo odporucaneho rozsahu, vracia 0.
    Syntax::
    Math.acos(number)
    number je numericky vyraz s hodnotou medzi -1 a 1 alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Objekt: Math
    Priklad:
    // hodnota bude 0
    document.write("arkuskosinus 1 je " + Math.acos(1))
    
    // hodnota bude 3.141592653589793
    document.write("akuskosinus -1 je " + Math.acos(-1))
    
    // hodnota bude 0
    document.write("arkuskosinus 2 je " + Math.acos(2))
    

    alert

    Zobrazi dialogove okno so spravou a tlacitkom OK. Pouziva sa na zobrazovanie sprav, ktore nevyzaduju rozhodovanie pouzivatela. Hoci je to metoda objektu window, pri jej volani sa sa nemusi uviest. Syntax::
    alert("message")
    message je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Objekt: window
    Priklad: Funkcia testValue() kontroluje meno zadane uzivatelom v textovom objekte formy a zistuje, ci nie je dlhsie ako 8 znakov. Ak je dlhsie, vypise sa oznam s poziadavkou na vlozenie spravneho udaja.
    function testValue(textElement) {
       if (textElement.length > 8) {
          alert("Napis cislo, ktore ma max. 8 znakov.")
       }
    }
    Funkcia testValue() sa vola z metody onBlur textoveho objktu, ako v nasledujucom priklade:
    Name: <INPUT TYPE="text" NAME="userName"
       onBlur="testValue(userName.value)">

    anchor

    Vytvara HTML anchor, ktory je pouzity ako ciel hypertextovej linky.
    Syntax:
    text.anchor(nameAttribute)
    text je lubovolny retazec akebo vlastnost existujuceho objektu.
    nameAttribute - tak isto ako text.
    Popis: Pouziva sa z metodou write (writeln) na vytvorenie a zobrazenie anchoru v dokumente. Na vytvorenie anchoru sa zavola metoda anchor. Nasledne metoda write zobrazi anchor v dokumente.
    text reprezentuje retazec, ktory ma pouzivatel vidiet. nameAttribute retazec reprezentuje atribut NAME <a> tagu.
    Anchory vytvorene touto metodou tvoria elementy v poli anchorov.
    Objekty: string
    Priklad: Vutvori sa msgWindow okno a anchor pre Obsah: var myString="Obsah" msgWindow=window.open("","displayWindow") msgWindow.document.writeln(myString.anchor("contents_anchor")) msgWindow.document.close() Vystup z tohto prikladu je rovnaky ako pri nasledovnom HTML skripte: <a name="contents_anchor">Obsah</a>

    asin

    Vracia arkussinus cisla (v radianoch).
    Syntax:
    Math.asin(number)
    number je numericky vyraz s hodnotou medzi -1 a 1 alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Tato metoda vracia numericku hodnotu medzi - Pi/2 a Pi/2 radianov. Ak je hodnota number mimo povoleneho rozsahu, vracia 0.
    Objekty: Math
    Priklad:
    // zobrazi hodnotu 1.570796326794897 (Pi/2)
    document.write("arcsin 1 je " + Math.asin(1))
    
    // zobrazi hodnotu -1.570796326794897 (-pi/2)
    document.write("arcsin -1 je " + Math.asin(-1))
    
    // zobrazi 0, pretoze argument je mimo povoleneho rozsahu
    document.write("arcsin 2 je " + Math.asin(2))
    
    Pozri tiez:
  • acos
  • atan
  • cos
  • sin
  • tan

    atan

    Vracia arkustabgens cisla (v radianoch).
    Syntax:
    Math.atan(number)
    number je bud numericky vyraz alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Tato metoda vracia numericku hodnotu medzi -pi/2 a pi/2 radianov.
    Objekty: Math
    Priklad:
    // zobrazi hodnotu 0.7853981633974483
    document.write("arctan 1 je " + Math.atan(1))
    
    // zobrazi hodnotu -0.7853981633974483
    document.write("arctan -1 je " + Math.atan(-1))
    
    // zobrazi hodnotu 0.4636476090008061
    document.write("arctan 0.5 je " + Math.atan(.5))
    
    Pozri tiez:
  • acos
  • asin
  • cos
  • sin
  • tan

    back

    Nahra predchadajuce URL z history listu.
    Syntax:
    history.back()
    Popis: This method performs the same action as a user choosing the Back button v the Navigator. The back method je the same as history.go(-1). Objekty: history Priklad: Nasledujuce vytvorene tlacitka realizuju tu istu operaciu ako tlacitka Back a Forward lubovolneho prezeraca.
    <P><INPUT TYPE="button" VALUE="< Back"
       onClick="history.back()">
    <P><INPUT TYPE="button" VALUE="> Forward"
       onClick="history.forward()">
    
    Pozri tiez:
  • forward
  • go

    big

    Umoznuje zobrazit retazec velkymi pismenami (font), ako keby bol v <bog> tagu.
    Syntax:
    stringName.big()
    stringName je retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda sa pouziva spolu s write na zobrazenie retazcov v dokumente.
    Objekty: string
    Priklad: Nasledujuci priklad pouziva metody objektu retazec na zmenu velkosti retazca:
    var worldString="Hello, world"
    
    document.write(worldString.small())
    document.write("worldString.big())
    document.write("worldString.fontsize(7))
    
    Vystup vyzera rovnako ako pri pouziti nasledovneho HTML skriptu: <SMALL>Hello, world</SMALL> <BIG>Hello, world</BIG> <FONTSIZE=7>Hello, world</FONTSIZE> Pozri tiez:
  • fontsize
  • small

    blink

    Sposobi, ze retazec blika ako po pouziti <blink> tagu.
    Syntax:
    stringName.blink()
    stringName je retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Tato metoda sa pouziva spolu s metodou write na formatovanie a zobrazenie retazca v dokumente.
    Objekty: string
    Priklad: Nasledujuci priklad pouziva metody objektu retazec na zmenu formatu retazca:
    var worldString="Hello, world"
    
    document.write(worldString.blink())
    document.write("<P>" + worldString.bold())
    document.write("<P>" + worldString.italics())
    document.write("<P>" + worldString.strike())
    
    Vystup vyzera rovnako ako pri pouziti nasledovneho HTML skriptu: <blink>Hello, world</blink> <B>Hello, world</B> <i>Hello, world</i> <strike>Hello, world</strike> Pozri tiez:
  • bold
  • italics
  • strike

    blur

    Zrusi focus na specifikovany objekt.
    Syntax:
    1. passwordName.blur()
    2. selectName.blur()
    3. textName.blur()
    4. textareaName.blur()
    
    passwordName je bud hodnota atributu NAME objektu password alebo elementu v poli elements.
    selectName je bud hodnota atributu NAME objektu select alebo elementu v poli elements.
    textName je bud hodnota atributu NAME objektu text alebo elementu v poli elements.
    textareaName je bud hodnota atributu NAME objektu textarea alebo elementu v poli elements.
    Popis: Metoda sa pouziva na zrusenie focusu na niektory z elementov formy.
    Objekty: password, select, text, textarea
    Priklad: Nasledujuci prikaz odstrani focus z password elementu userPass:
    userPass.blur()
    
    Predpoklada sa, ze password bol definovany nasledovne:
    <input type="password" name="userPass">
    Pozri tiez:
  • focus
  • select

    bold

    Zobrazi retazec ako bold (<b> tag).
    Syntax:
    stringName.bold()
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Tato metoda sa pouziva spolocne s write na formatovanie a zobrazenie retazca v dokumente.
    Objekty: string
    Priklad: Nasledujuci priklad vyuziva metody objektu string na formatovanie retazca:
    var worldString="Hello, world"
    
    document.write(worldString.blink())
    document.write("<P>" + worldString.bold())
    document.write("<P>" + worldString.italics())
    document.write("<P>" + worldString.strike())
    
    Podobny efekt manasledujuci HTML skript:
    <BLINK>Hello, world</BLINK>
    <P><B>Hello, world</B>
    <P><I>Hello, world</I>
    <P><STRIKE>Hello, world</STRIKE>
    
    Pozri tiez:
  • blink
  • italics
  • strike

    ceil

    Vracia najmensie cele cislo vacsie alebo rovne zadanemu argumentu.
    Syntax:
    Math.ceil(number)
    number je lubovolny vyraz alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Objekty: Math
    Priklad:
    //zobrazi hodnotu 46
    document.write("Najmensie cele cislo vacsie alebo rovne 45.95 je " + Math.ceil(45.95))
    
    //zobrazi hodnotu -45
    document.write("Najmensie cele cislo vacsie alebo rovne -45.95 je " + Math.ceil(-45.95))
    
    Pozri tiez:
  • floor metodu

    charAt

    Vracia znak odpovedajuci danemu indexu. Syntax:
    stringName.charAt(index)
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    index je lubovolne cele cislo od 0 do stringName.length - 1, alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Znaky v retazci su indexovane x lava do prava. Index prveho znaku je 0, a index posledneho znaku je stringName.length - 1. Ak zadany index je mimo rozsah, JavaScript vracia prazdny retazec.
    Objekty: string
    Priklad: Nasledujuci priklad zobrazuje znaky z retazca "Hello World!".
    var anyString="Hello World!"
    
    document.write("The character at index 0 je " + anyString.charAt(0))
    document.write("The character at index 1 je " + anyString.charAt(1))
    document.write("The character at index 2 je " + anyString.charAt(2))
    document.write("The character at index 3 je " + anyString.charAt(3))
    document.write("The character at index 4 je " + anyString.charAt(4))
    
    Pozri tiez:
  • indexOf
  • lastIndexOf

    clear

    Zmaze dokument v okne.
    Syntax:
    document.clear()

    Popis: Metoda vyprazdni obsah okna.
    Objekty: document
    Priklad: Po zavolani nasledovnej funkcie metoda clear vyprazdni obsah okna msgWindow:
    function windowCleaner() {
       msgWindow.document.clear()
       msgWindow.document.close()
    }
    
    Pozri tiez:
  • close
  • open
  • write
  • writeln

    clearTimeout

    Zrusi timeout nastaveny metodou setTimeout.
    Syntax:
    clearTimeout(timeoutID)
    timeoutID je timeout vrateny predchadzajucim volanim metody setTimeout.
    Popis: Pozri popis metody setTimeout.
    Objekty: frame, window
    Priklad: Pozri priklady pre metodu setTimeout.
    Pozri tiez:
  • setTimeout metodu

    click

    Simuluje kliknutie mysou na elementy formy.
    Syntax:
    1. buttonName.click()
    2. radioName[index].click()
    
    3. checkboxName.click()
    buttonName je bud hodnota atributu NAME tlacitka, reset alebo submit objektov alebo elementu v poli elements.
    radioName je hodnota atributu NAME objektu radio alebo elementu v poli elements.
    index je cele cialo reprezentujuce tlacitko radio v objekte radio.
    checkboxName je bud hodnota tributu NAME objektu checkbox alebo elementu v poli elements.
    Popis: Efekt metody zavisi od volajuceho elementu:
  • pre button, reset, and submit je vysledok rovnaky ako kliknutie na tlacitko.
  • pre radio vyberie radio button.
  • pre checkbox skontroluje checkbox a nastavi jeho hodnotu na 'on'.
    Objekty: button, checkbox, radio, reset, submit
    Priklad: Nasledujuci priklad simuluje stlacenie prveho radio tlacitka objektu musicType vo forme musicForm:
    document.musicForm.musicType[0].click()
    Simulovanie stlacenia checkboxu newAge formy musicForm:
    document.musicForm.newAge.click()

    close(document)

    Zatvara vystupny datovy prud a sposobi zobrazenie prislusnych dat.
    Syntax:
    document.close()
    Popis: Metoda zatvara datovy prud otvoreny metodou open(). Nasledne sa prenesene data zobrazia. Tato metoda tiez zastavi animaciu v ikonke Netscape a zobrazi "Document: Done" na stavovej liste.
    Objekty: document
    Priklad: Funkcia vola document.close() na zatvorenie prudu otvoreneho pomocou document.oopen(). Zaroven tym umozni zobrazenie prislusnych dat v okne.
    function windowWriter1() {
       var myString = "Hello, world!"
       msgWindow.document.open()
       msgWindow.document.write(myString + "<P>")
       msgWindow.document.close()
    }
    
    Pozri tiez:
  • clear
  • open
  • write
  • writeln

    close (window)

    Zatvori dane okno.
    Syntax:
    windowReference.close()
    windowReference je oznacenie okna. Pozri window objekt.
    Popis: Metoda zatvori dane okno. Ak sa pri volani nespecifikuje o ktore okno ide (windowReference), zatvori sa aktualne okno. Pri osetreni udalosti je nutne uviest meno objektu, pretoze samotne volanie metody close() je ekvivalentne volaniu document.close().
    Objekty: window
    Priklad: Kazdy z nasledujucich prikladov zatvori aktualne okno:
    window.close()
    self.close()
    close()
    
    Zatvorenie okna messageWin :
    messageWin.close()
    (Za predpokladu, ze okno bolo otvorene podobnym sposobom:
    messageWin=window.open("")
    Pozri tiez:
  • open metodu

    confirm

    Zobrazi potvrdzovacie okno so spravou a tlacitka OK a Cancel.
    Syntax: confirm("message") message je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Pouziva sa na ziskanie rozhodnutia od uzivatela. Argument message oznacuje spravu, na zaklade ktorej sa uzivatel rozhodne pre kliknutie na tlacitko OK alebo Cancel. Metoda vracia 'true' ak uzivatel zvolil OK, inak 'false'. Hoci je to matoda objektu window, pri jej volani nie je potrebne specifikovat windowReference.
    Objekty: window
    Priklad: Funkcia confirmCleanUp() vyuziva metodu confirm na potvrdenie ukoncenia aplikacie. Ak uzivatel klikne na OK, funkcia cleanUp() aplikaciu zatvori.
    function confirmCleanUp() {
       if (confirm("Urcite chces skoncit?")) {
          cleanUp()
       }
    }
    Uvedena funkcia sa moze volat napriklad ako osetrenie udalosti stlacenia tlacitka v nejakej forme:
    <INPUT TYPE="button" VALUE="Quit" onClick="confirmCleanUp()">
    Pozri tiez:
  • alert
  • prompt

    cos

    Vracia kosinus cisla.
    Syntax:
    Math.cos(number)
    number je numericky vyraz, vyraz reprezentujuci velkost uhla v radianoch alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda vracia cislo medzi -1 a 1 udavajuce kosinus argumentu.
    Objekty: Math Priklad:
    //zobrazi hodnoru 6.123031769111886e-017
    document.write("kosinus PI/2 radianov je " + Math.cos(Math.PI/2))
    
    //zobrazi hodnoru -1
    document.write("kosinus PI radianov je " + Math.cos(Math.PI))
    
    //zobrazi hodnotu 1
    document.write("kosinus 0 radianov je " + Math.cos(0))
    
    Pozri tiez:
  • acos
  • asin
  • atan
  • sin
  • tan

    escape

    Vracia ASCII hodnotu argumentu v znakovej sade ISO Latin-1.
    Syntax:
    escape("string")
    string je nenumericky retazec v znakovej sade ISO Latin-1 alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Funkcia nie je metodou ziadneho objektu jazyka. Vratena hodnota je retazec v tvare "%xx", kde xx je ASCII kod znaku v argumente. Ak je argumentom cislo, funkcia vrati dane cislo.
    Priklad: Nasledujuci priklad vrati "%26".
    escape("&")
    
    Nasl. priklad vrati "%21%23".
    escape("!#")
    
    Pozri tiez:
  • funkciu unescape

    eval

    Vypocita hodnotu retazca a vrati ju.
    Syntax:
    eval(string)
    string je lubovolny retazec reprezentujuci vyraz jazyka, prikaz alebo sekvenciu prikazov. Vyraz moze byt premenna alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Tato metoda nie je zviazana so ziadnym objektom. Argument je retazec. Nepouziva sa na vypocet hodnoty aritmetickeho vyrazu. JavaScript vyhodnocuje aritmeticke vyrazy automaticky. Ak argument reprezentuje vyraz, eval ho vyhodnoti. Ak argument reprezentuje jeden alebo niekolko prikazov jazyka, eval ich vykona. Ak je aritmeticky vyraz retazcom, eval hocikedy vyrata jeho hodnotu. Napriklad majme premennu x. Odlozenie vypoctu hodnoty vyrazu (npr. 2*x + 5) dosiahneme priradenim vyrazu premennej typu string. Hodnotu vyrazu potom hocikedy ziskame pomocou funkcie eval.
    Priklad: Oba prikazy vrite zobrazia 42. Prvy vyrata hodnotu vyrazu "x + y +1" a druhy "42".
    var x = 2
    var y = 39
    var z = "42"
    document.write(eval("x + y + 1"), "
    " ) document.write(eval(z), "
    " )
    V nasledujucom priklade funkcia getFieldName(n) vracia meno n-teho elementu formy ako retazec. Prvy prikaz priradi meno tretieho prvku formy do premennej field. Druhy prikaz pomocou funkcie eval zobrazi hodnotu tohto prvku.
    var field = getFieldName(3) 
    document.write("Prvok nazvany ", field, " ma hodnotu ", eval(field))
    
    V nasledujucom priklade eval vypocita hodnotu retazca str, ktory sa sklada z prikazov jazyka, ktore vyvolaju dialogove okno a priradia premennej z hodnotu 42 ak x = 5 alebo 0 v ostatnych pripadoch. Pri vykonavani druheho prikazu, funkcia eval sposobi vykonanie prislusneho priradenia a vrati hodnotu z.
    var str = "if (x == 5) {alert('z je 42'); z = 42;} else z = 0; "
    document.write("z je ", eval(str))
    

    exp

    Vracia enumber, kde number je argument a e je Eulerova konstanta (zaklad prirodzeneho algoritmu).
    Syntax:
    Math.exp(number)
    number je lubovolny numericky vyraz alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Objekty: Math
    Priklad:
    //zobrazi hodnotu 2.718281828459045
    document.write("e<SUP>1</SUP> je " + Math.exp(1))
    
    Pozri tiez:
  • log
  • pow

    fixed

    Sposobi, ze retazec bude zobrazeny vo fonte s pevnou sirkou znaku, ako po pouziti tagu <TT>.
    Syntax:
    stringName.fixed()
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Tato metoda sa pouziva spolu s write, resp. writeln na zobrazenie formatovaneho retazca v dokumente.
    Objekty: string
    Priklad: Zmena formatu retazca "Hello, world":
    var worldString="Hello, world"
    document.write(worldString.fixed())
    
    Rovnaky vysledok sa dosiahne aj pomocou nasl. HTML skriptu:
    <TT>Hello, world</TT>
    

    floor

    Vracia najvacsie cele cislo mensie alebo rovne argumentu.
    Syntax:
    Math.floor(number)
    number je lubovolny numericky vyraz alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Objekty: Math
    Priklad:
    //zobrazi hodnotu 45
    document.write("najvacsie cele cislo mensie alebo rovne 45.95 je " + Math.floor(45.95))
    
    //zobrazi hodnotu -46
    document.write("najvacsie cele cislo mensie alebo rovne -45.95 je " + Math.floor(-45.95))
    
    Pozri tiez:
  • ceil metodu

    focus

    Umiestni kurzor na specifikovany objekt.
    Syntax:
    1. passwordName.focus()
    2. selectName.focus()
    3. textName.focus()
    4. textareaName.focus()
    
    passwordName je bud hodnota atributu NAME objektu password alebo an elementu v poli elements.
    selectName je bud hodnota atributu NAME objektu select alebo elementu v poli elements.
    textName je bud hodnota atributu NAME objektu text alebo elementu v poli elements.
    textareaName je bud hodnota atrinutu NAME objektu select ho zvyrazni. Tym sa umozni uzivatelovi znova zadat heslo.
    function checkPassword(userPass) {
       if (badPassword) {
          alert("Zadaj heslo znova.")
          userPass.focus()
          userPass.select()
       }
    }
    V tomto priklade sa predpokladala nasl. definicia:
    <INPUT TYPE="password" NAME="userPass">
    Pozri tiez:
  • blur
  • select

    fontcolor

    Umoznuje zobrazit retazec v specifikovanej farbe, ako pri pouziti tagu
    <FONT COLOR=color>farebne zobrazeny
    retazec<
    
    Syntax:
    
    stringName.fontcolor(color)
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    color je a retazec alebo vlastnost existujuceho objektu, vyjadrujuca farbu ako hexadecimalnu trojicu RGB hodnot alebo retazec oznacujuci meno farby. Pozri tu.
    Popis: Metoda sa pouziva spolu s metodami write, resp. writln na na zobrazenie farebneho textu v HTML dokumente. Ak sa color uvedie ako RGB trojica, musi byt v tvare rrggbb. Napriklad, hexadecimalne RGB hodnory pre modru farbu su red=00, green=00, and blue=HH, takze argument pre metodu fontcolor bude "0000HH". Metoda fontcolor prepise pripadnu hodnotu nastavenu v fgColor.
    Objekty: string
    Priklad: Rozne farebne vypisy retazca "Hello, world":
    var worldString="Hello, world"
    
    document.write(worldString.fontcolor("yellow") +
       " je napisane zltou farbou")
    document.write("" + worldString.fontcolor("black") +
       " je napisane ciernou farbou :-)")
    document.write("<P>" + worldString.fontcolor("red") +
       " je cervenou farbou")
    
    document.write("<P>" + worldString.fontcolor("FFFF00") +
       " je napisane zltou farbou")
    document.write("<P>" + worldString.fontcolor("000000") +
       " je napisane ciernou farbou")
    document.write("<P>" + worldString.fontcolor("FF0000") +
       " je napisane cervenou farbou")
    
    Predchadzajuci priklad zapisany pomocou HTML skriptu vyzera takto:
    <FONT COLOR="yellow">Hello, world</FONT> je napisane
    zltou farbou
    <FONT COLOR="black">Hello, world</FONT> je napisane
    ciernou farbou
    <FONT COLOR="red">Hello, world</FONT> je napisane
    cervenou farbou
    
    <FONT COLOR="FFFF00">Hello, world</FONT> je napisane
    zltou farbou
    <FONT COLOR="000000">Hello, world</FONT> je napisane
    ciernou farbou
    <FONT COLOR="FF0000">Hello, world</FONT> je napisane
    cervenou farbou
    

    fontsize

    Umoznuje menit velkost fontu pre zobrazovany retazec, ako pri HTML tagu <FONTSIZE=size>.
    Syntax:
    stringName.fontsize(size)
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    size je cele cislo medzi 1 a 7 alebo retazec reprezentujuci cele cislo medzi 1 a7 alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda sa pouziva spolu s metodami write a writeln na zobrazenie textu vo zvolenom tvate. Ak sa size specifikuje ako cele cislo, velkost stringName bude jedna zo siedmich moznosti. Ak je size retazec (napr. "-2"), velkost stringName sa zmeni relativne k hodnote nastavenej v HTML tagu <BASEFONT>.
    Objekty: string
    Priklad: Demonstracia pouzitia niektorych metod objektu string:
    var worldString="Hello, world"
    
    document.write(worldString.small())
    document.write("worldString.big())
    document.write("worldString.fontsize(7))
    
    ovnaky vysledok sa dosiahne pouzitim nasledovneho HTML skriptu:
    <SMALL>Hello, world</SMALL>
    ltBIG>Hello, world</BIG>
    ltFONTSIZE=7>Hello, world</FONTSIZE>
    
    Pozri tiez:
  • big
  • small

    forward

    Nahra do okna nasledujuce URL z 'history' zoznamu.
    Syntax:
    history.forward()

    Popis: Tato metoda sposobi to iste, ako stlacenie tlacitha forward prezeraca. Co je to iste ako history.go(1).
    Objekty: history
    Priklad: Vytvorene tlacitka maju tu istu funkciu ako odpovedajuce tlacitka prezeraca:
    <INPUT TYPE="button" VALUE="< Back"
       onClick="history.back()">
    <INPUT TYPE="button" VALUE="> Forward"
       onClick="history.forward()">
    
    Pozri tiez:
  • back
  • go

    getDate

    Pre zadany datum vrati odpovedajuci den v mesiaci.
    Syntax:
    dateObjectName.getDate()
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda vracia cele cislo medzi 1 a 31 vratane.
    Objekty: Date
    Priklad: Prvy prikaz vytvori objekt Vianoce97 typu Date oznacujuci konkretny den. Druhy prikaz priradi premennej den hodnotu 25.
    Vianoce97 = new Date("December 25, 1997 23:15:00")
    den= Vianoce97.getDate()
    
    Pozri tiez:
  • setDate metodu

    getDay

    Pre zadany datum vrati den v tyzdni.
    Syntax:
    dateObjectName.getDay()
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda vracia cele cislo odpovedajuce dnu v tyzdni (POZOR: ide o americky tyzden, t.j. 0 nedela, 1 pondelok, atd.)
    Objekty: Date
    Priklad: Prvy prikaz vytvori objekt Vianoce97 typu Date oznacujuci konkretny den. Druhy prikaz priradi premennej den_v_tyzdni hodnotu 4, pretoze 25 december 1997 je stvrtok.
    Vianoce97 = new Date("December 25, 1997 23:15:00")
    den_v_tyzdni = Vianoce97.getDay()
    

    getHours

    Pre zadany datum vrati odpovedajucu hodinu.
    Syntax:
    dateObjectName.getHours()
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda vracia cele cislo medzi 0 a 23 vratane.
    Objekty: Date
    Priklad: Prvy prikaz vytvori objekt Vianoce97 typu Date oznacujuci konkretny den. Druhy prikaz priradi premennej hodiny hodnotu 23.
    Vianoce97 = new Date("December 25, 1997 23:15:00")
    hodiny = Vianoce97.getHours()
    
    Pozri tiez:
  • setHours metodu

    getMinutes

    Pre dany datum vrati minuty.
    Syntax:
    dateObjectName.getMinutes()
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda vracia cele cislo medzi 0 a 59 vratane.
    Objekty: Date
    Priklad: Prvy prikaz vytvori objekt Vianoce97 typu Date oznacujuci konkretny den. Druhy prikaz priradi premennek minuty hodnotu 15.
    Vianoce97 = new Date("December 25, 1997 23:15:00")
    minuty = Vianoce97.getMinutes()
    
    Pozri tiez:
  • setMinutes metodu

    getMonth

    Pre dany datum vrati mesiac.
    Syntax:
    dateObjectName.getMonth()
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda vracia cele cislo medzi 0 a 11 vratane oznacujuce mesiac v roku. To znamena 0 je januar, 1 februar atd.
    Objekty: Date
    Priklad: Prvy prikaz vytvori objekt Vianoce97 typu Date oznacujuci konkretny den. Druhy prikaz priradi premennej mesiac hodnotu 11 odpovedajucu mesiacu december.
    Vianoce97 = new Date("December 25, 1997 23:15:00")
    mesiac = Vianoce97.getDate()
    
    Pozri tiez:
  • setMonth metodu

    getSeconds

    Metoda vracia sekundy prislusneho casu.
    Syntax:
    dateObjectName.getSeconds()
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda vracia cele cislo medzi 0 a 59 vratane.
    Objekty: Date
    Priklad: Prvy prikaz vytvori objekt Vianoce97 typu Date oznacujuci konkretny den. Druhy prikaz priradi hodnotu 00 premennej sekundy.
    Vianoce97 = new Date("December 25, 1997 23:15:00")
    secundy = Vianoce97.getSeconds()
    
    Pozri tiez:
  • setSeconds metodu

    getTime

    Metoda vracia numericku hodnotu reprezentujucu specificky datum.
    Syntax:
    dateObjectName.getTime()
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Vratena hodnota udava pocet milisekund od 1. januara 1970 00:00:00.
    Objekty: Date
    Priklad: Hodnota premennej velky_den sa priradi premennej ten_isty_den.
    velky_den = new Date("January 1, 2000")
    ten_isty_den = new Date()
    ten_isty_den.setTime(velky_den.getTime())
    
    Pozri tiez:
  • setTime metodu

    getTimezoneOffset

    Vracia casovy posun pre lokalny cas vzhladom na GMT v minutach.
    Syntax:
    dateObjectName.getTimezoneOffset()
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Objekty: Date
    Priklad:
    x = new Date()
    currentTimeZoneOffsetInHours = x.getTimezoneOffset()/60
    

    getYear

    Vrati rok odpovedajuci danemu datumu.
    Syntax:
    dateObjectName.getYear()
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu. Popis: Vratena hodnota je dany rok minus 1900.
    Objekty: Date
    Priklad: Prvy prikaz vytvori objekt Vianoce97 typu Date oznacujuci konkretny den. Druhy prikaz priradi premennej rok hodnotu 97.
    Vianoce97 = new Date("December 25, 1997 23:15:00")
    rok = Vianoce97.getYear()
    
    Pozri tiez:
  • setYear metodu

    go

    Do okna nahra dokument, ktoreho URl je zo zoznamu 'history'.
    Syntax:
    history.go(delta | "location")
    delta je cele cislo alebo vlastnost existujuceho objektu, reprezentujuca relativnu poziciu v zozname 'history'.
    location je retazec alebo vlastnost existujuceho objektu, reprezentujuca cele URL alebo jeho cast v zozname 'history'.
    Popis: Metoda umoznuje navigaciu na miesto zo zoznamu 'history' urcene argumentom. Pozn.: Zoznam 'history' sa da zobrazit pomocou polozky History vo Window menu. Max. 10 poloziek sa da zobrazit tiez pomozou menu Go.
    delta moze byt kladne alebo zaporne cele cislo. Ak je to kladne cialo , metota nahra URL, ktore je o prislusny pocet miest vpredu. Pri zapornom argumente je to presne naopak.
    Objekty: history
    Priklad: Stlacenie tlacitka sposobi, ze do okna sa nahra najblizsi dokument v zozname 'history' obsahujuci retazec "home.netscape.com":
    <INPUT TYPE="button" VALUE="Go"
       onClick="history.go('home.netscape.com')">
    
    Stlacenie nasledujuceho tlacitka sposobi nahratie dokumentu, ktoreho URL je 3 polozky za sucasnym dokumentom v zozname:
    <INPUT TYPE="button" VALUE="Go"
       onClick="history.go(-3)">
    
    Pozri tiez:
  • back
  • forward

    indexOf

    Vrati index prveho vyskytu specifikovaneho znaku v danom retazci pocnuc poziciou fromInex.
    Syntax:
    stringName.indexOf(searchValue, [fromIndex])
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    searchValue je retazec alebo vlastnost existujuceho objektu, reprezentujuca hladany znak.
    fromIndex je poloha v danom retazci odkial sa prehladava. Moze to byt lubovolne cele cislo od 0 do stringName.length - 1 alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Znaky v retazci su indexovane zlava doprava. Index prveho znaku je 0, a index posledneho je stringName.length - 1. Pri nespecifikovanom fromIndex sa prehladava od zaciatku, t.j. od indexu 0. Ak sa hladany znak nenasiel metoda vracia -1.
    Objekty: string
    Priklad: Vyizitie metod indexOf a lastIndexOf na najdenie znakov v retazci "Hello world!".
    var myString = "Hello world!"
    
    //zobrazi 2
    document.write("Index prveho l v retazci je " +
       myString.indexOf("l"))
    //zobrazi 9
    document.write("Index posledneho l v retazci je " +
       myString.lastIndexOf("w"))
    //zobrazi 1
    document.write("Index prveho "world" v retazci je " +
       myString.indexOf("world"))
    //zobrazi 1
    document.write("Index posledneho "world" w retazci je " +
       myString.lastIndexOf("world"))
    
    Pozri tiez:
  • charAt
  • lastIndexOf

    isNaN

    Na Unixovskych platvormach vyhodnoti argument a zisti, ci to nie je cislo (NaN - Not a Number).
    Syntax:
    isNaN(testValue)
    testValue je hodnota, ktora sa vyhodnoti.
    Popis: Funkcia isNan nie je metodou ziadneho objektu, ale samostatna fukcia jazyka. Funguje len na Unixovskych platformach. Funkcia vrati true (argument nie je cislo) alebo false (je to cislo).
    Priklad: Po zisteni, ci je floatValue cislo sa zavola prislusna procedura:
    floatValue=parseFloat(toFloat)
    
    if isNaN(floatValue) {
       notFloat()
    } else {
       isFloat()
    }
    
    Pozri tiez:
  • parseFloat
  • parseInt

    italics

    MEtoda sposobi, ze retazec bude zobrazeny ako pri pouziti HTML tagu <I>.
    Syntax:
    stringName.italics()
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Pouziva sa spolu s metodou write, resp. writeln na zobrazenie retazca vo zvolenom formate.
    Objekty: string
    Priklad: Rozne sposoby formatovania retazca:
    var worldString="Hello, world"
    
    document.write(worldString.blink())
    document.write(worldString.bold())
    document.write(worldString.italics())
    document.write(worldString.strike())
    
    Vysledok je ten isty, ako pri pouziti nasl. HTML skriptu:
    <BLINK>Hello, world</BLINK>
    <B>Hello, world</B>
    <I>Hello, world</I>
    <STRIKE>Hello, world</STRIKE>
    
    Pozri tiez:
  • blink
  • bold
  • strike

    lastIndexOf

    Vrati index posledneho vyaskytu daneho znaku znaku (retazca) v retazci. Retazec je prehladavany odzadu pocnuc poziciou fromIndex.
    Syntax:
    stringName.lastIndexOf(searchValue, [fromIndex])
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    searchValue je retazec alebo vlastnost existujuceho objektu, reprezentujuca hladany znak (hodnotu).
    fromIndex je poloha v retazci, od ktorej sa zacne prehladavanie. Moze to byt lubovolne cele cislo od 0 do stringName.length - 1 alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Znaky v retazci su indexovane zlava doprava. Index prveho znaku je 0 a posledneho stringName.length - 1. Pri nespecifikovanej hodnote fromIndex, sa prehladava od konca retazca. Ak sa searchValue v retazci nenachadza, metoda vrati -1.
    Objekty: string
    Priklad: Pozri funkciu indexOf.
    Pozri tiez:
  • charAt metodu

    link

    Vytvara HTML hypertextovu linku, ktora umozni skok na ine URL.
    Syntax:
    linkText.link(hrefAttribute)
    linkText je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    hrefAttribute je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda sa pouziva spolu s metodou write, resp. writeln na vytvorenie a zobrazenie hypertextovej linky v dokumente. Retazec linkText reprezentuje text, ktory ma uzivatel vidiet. Retazec hrefAttribute reprezentuje atribut HREF tagu <A> a malo by to byt platne URL. Kazda cast URL obsahuje rozdielnu informaciu. Pozri location object. Linky vytvorene touto metodou sa stavaju elementami v poli links. Pozri Netscape
    Retazec Netscape je hypertextova linka. Po kliknuti nan sa do okna nahra dokument s prislusnym URL.
    var hotText="Netscape"
    var URL="http://www.netscape.com"
    
    document.open()
    document.write("Klikni na " + hotText.link(URL))
    document.close()
    
    To iste pomocou HTML skriptu: Klikni na <A HREF="http://www.netscape.com">Netscape</A>
    Pozri tiez:
  • anchor metodu

    log

    Vrati prirodzeny algoritmus (zaklad e) daneho cisla.
    Syntax:
    Math.log(number)
    number je lubovolny kladny numericky vyraz alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Ak je hodnota number mimo definovaneho rozsahu, metoda vrati -1.797693134862316e+308.
    Objekty: Math
    Priklad:
    //zobrazi 2.302585092994046
    document.write("Prirodzeny logaritmus 10 je " + Math.log(10))
    
    //zobrazi 0
    document.write("Prirodzeny logaritmus 1 je " + Math.log(1))
    
    //zobrazi -1.797693134862316e+308
    document.write("Prirodzeny logaritmus 0 je " + Math.log(0))
    

    Pozri tiez:
  • exp
  • pow

    max

    Vrati vacsie z dvoch zadanych cisel.
    Syntax:
    max(number1, number2)
    number1 and number2 su lubovolne numericke vyrazy alebo vlastnosti existujucich objektov.
    Objekty: Math
    Priklad:
    //zobrazi 20
    document.write("Z cisel 10 a 20 je vacsie " + Math.max(10,20))
    
    //zobrazi -10
    document.write("Z cisel -10 a -20 je vascie " + Math.max(-10,-20))
    
    Pozri tiez:
  • min metodu

    min

    Vrati mensie z dvoch zadanych cisel.
    Syntax:
    min(number1, number2)
    number1 and number2 su lubovolne numericke vyrazy alebo vlastnosti existujucich objektov.
    Objekty: Math
    Priklad:
    //zobrazi 10
    document.write("Z cisel 10 a 20 je mensie " + Math.min(10,20))
    
    //zobrazi -20
    document.write("Z cisel -10 a -20 je mensie " + Math.min(-10,-20))
    
    Pozri tiez:
  • max metodu

    open (document objekt)

    Otvori datovy prud pre zhromazdenie vystupov metod write a writeln.
    Syntax:
    document.open(["mimeType"])
    mimeType specifkuje lubovolny z nasledovnych typov dokumentov:
       text/html
       text/plain
       image/gif
       image/jpeg
       image/x-bitmap
       plugIn
    
    plugIn je lubovolny plug-in MIME typ podporovany Netscape.
    Popis: Metoda otvara datovy prud na zhromazdenie vystupov metod write a writeln. Ak je mimeType text alebo obrazok, prud sa nasmeruje do okna, inak sa nasmeruje do plug-inu. Ak v cielovom okne bol nejaky dokument, obsah okna sa zmaze. Datovy prud sa ukonci metodou document.close(). mimeType je nepovinny argument specifikujuci typ dokumentu do ktoreho sa zapisuje. Ak sa mimeType nespecifikuje, default hodnota je text/html.
    Objekty: document
    Priklad: Otvorenie datoveho prudu, zapisanie retazca a uzavretie prudu (zobrazenie retazca):
    function windowWriter1() {
       var myString = "Hello, world!"
       msgWindow.document.open()
       msgWindow.document.write(myString)
       msgWindow.document.close()
    }
    
    V nasledujucom priklade funkcia probePlugIn() zisti, ci ma uzivatel instalovany ShockWave plug-in:
    function probePlugIn(mimeType) {
       var havePlugIn = false
       var tiny = window.open("", "teensy", "width=1,height=1")
       if (tiny != null) {
          if (tiny.document.open(mimeType) != null)
             havePlugIn = true
          tiny.close()
       }
       return havePlugIn
    }
    
    var haveShockWavePlugIn = probePlugIn("application/x-director")
    
    Pozri tiez:
  • clear
  • close
  • write
  • writeln

    open (window objekt)

    Otvori nove okno prezeraca.
    Syntax:
    [windowVar = ][window].open("URL", "windowName", ["windowFeatures"])
    
    windowVar je meno noveho okna. Tato premenna sa pouziva na pracu s vytvorenym oknom.
    URL specifiuje URL v novom okne. Pozri location object kvoli popisu komponentov URL.
    windowName je meno okna pre pouzitie v atribute TARGET tagu <FORM> alebo <A>. windowName moze obsahovat len alfanumericke znaky alebo podciarkovnik (_).
    windowFeatures je ciarkami oddeleny zoznam vsetkych alebo niektorych z nasl. poloziek:
       toolbar[=yes|no]|[=1|0]
       location[=yes|no]|[=1|0]
       directories[=yes|no]|[=1|0]
       status[=yes|no]|[=1|0]
       menubar[=yes|no]|[=1|0]
       scrollbars[=yes|no]|[=1|0]
       resizable[=yes|no]|[=1|0]
       width=pixels
       height=pixels
    
    Moze sa pouzit lubovolna podmnozina z tychto moznosti.
    Pozn.: polozky musia byt oddelene ciarkou (bez medzier). pixels je kladne cele cislo udavajuce rozmer v pixeloch.
    Popis: Metoda otvara nove okno prezeraca, podobne ako po vybere z menu File/New Web Browser v Navigatore. URL v argumente oznacuje URL v novom okne. Ak je to prazdny retazec, otvorene okno je prazdne. Pri osetrovani udalosti je potrebne volat window.open(), a nie len jednoducho open(), pretoze to je ekvivalentne volaniu document.open(). windowFeatures je nepovinny zoznam vlastnosti noveho okna, oddelenych ciarkami. Boolovske vlastnosti su 'true' ak su vymenovane alebo im je priradena hodnota yes alebo 1. Ak nie je uvedena ani jedna hodnota z windowFeatures, otvorene okno bude take iste, ako pri pouziti File/New Browswr Window z menu Navigatora. Popis vlastnosti okna zahrnutych v windowFeatures
  • toolbar vytvori standardnu nastrojovu listu s tlacitkami "Back", "Forward", "Home" atd.
  • location vutvori pole pre zobrazenie "location"
  • directories vytvori standardne tlacitka Navigatora, ako su "What's New" a "What's Cool"
  • status vytvori stavovu listu na spodnom okraji okna
  • menubar vytvori menu na vrchole okna
  • scrollbars vytvori horizontalnu a vertikalnu rolovaciu listu, ak je dokument vacsi ako okno
  • resizable umozni uzivatelovi zmenit velkost okna
  • width specifikuje sirku okna v pixeloch
  • height specifikuje vysku okna v pixeloch
    Objekty: window
    Priklad:
    function windowOpener() {
       msgWindow=window.open("","displayWindow","menubar=yes")
       msgWindow.document.write
          ("<HEAD><TITLE>Message window</TITLE></HEAD>")
       msgWindow.document.write
          ("<CENTER><BIG><B>Hello, world!</B></BIG></CENTER>")
    }
    
    onClick otvori nove okno, v ktorom sa zobrazi obsah suboru sesame.html. Okno bude mat rolovacie a stavovu listu, a specifikovanu vysku a sirku. Ostatne parametre su 'false' pretoze nie su uvedene. <FORM NAME="myform"> <INPUT TYPE="button" NAME="Button1" VALUE="Open Sesame!" onClick="window.open ('sesame.html', 'newWin', 'scrollbars=yes,status=yes,width=300,height=300')"> </FORM>
    Pozri tiez:
  • close metodu

    parse

    Vrati pocet milisekund pre dany datum od 1 januara 1970 00:00:00 (lokalny cas).
    Syntax:
    Date.parse(dateString)
    dateString je a retazec reprezentujuci datum alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda sa pouziva pre nastavenie datumu zalozenom na hodnote retazca (spolu s metodou setTime a objektom Date. Akceptuje nasl. syntax: "Mon, 25 Dec 1997 1:30:00 GMT" alebo "Mon, 25 Dec 1997 1:30:00 GMT+0100" (stredoeuropsky cas). Pri neuvedeni casoveho pasma sa pouzije miestne nastavenie. Pretoze ide o staticku metodu, vola sa vzdy Date.parse(), a nie ako metoda pre vytvoreny datovy objekt.
    Objekty: Date
    Priklad: Ak IPOdate je existijuci datovy objekt, potom
    IPOdate.setTime(Date.parse("Aug 9, 1995"))
    
    Pozri tiez:
  • UTC metodu

    parseFloat

    Konvertuje retazec (numerickych hodnot) na desatinne cislo.
    Syntax:
    parseFloat(string)
    string je retazec reprezentujuci hodnotu, ktora sa ma analyzovat.
    Popis: Nie je to metoda ziadneho objektu, ale samostatna funkcia jazyka. Ak sa v zadanom retazci vyskytne aj iny znak nez znamienko (+, -), cislica (0-9), desatinna ciarka alebo exponent (e, E), metoda vrati hodnotu ziskanu z casti retazca od zaciatku az po nepovoleny znak, a zvysok ignoruje. Ak sa hned prvy znak neda konvertovat na cislo matoda vrati:
  • 0 platforme Windows.
  • "NaN" (Not a Number) na lubovolnej inej platforme.
    Priklad: Vsetky priklady vratia 3.14:
    parseFloat("3.14")
    parseFloat("314e-2")
    parseFloat("0.0314E+2")
    var x = "3.14"
    parseFloat(x)
    
    Nasl. priklad vrati 0 alebo "NaN":
    parseFloat("FF2")
    
    Pozri tiez:
  • isNaN
  • parseInt

    parseInt

    Konvertuje retazec na cele cislo v prislusnej ciselnej sustave.
    Syntax:
    parseInt(string [,radix])
    string je retazec reprezentujuci hodnotu, ktora sa ma analyzovat.
    radix je cele cislo udavajuce ciselnu sustavu pre vysledne cislo.
    Popis: Tato funkcia nie je zviazana so ziadnym objektom, ide o samostatnu funkciu jazyka. Funkcia konvertuje prvy argument (retazec) na cele cislo v sustave udanej druhym argumentom. Ak narazi na neplatny znak (pre danu ciselnu sustavu), zvysok retazca ignoruje a vrati hodnotu ziskanu analyzou retazca az po nespravny znak. V pripade, ze nie je specifikovana ciselna sustava (alebo je 0) funkcia reaguje nasledovne:
  • ak string zacina znakmi "0x", cislo je v hexadecimalnej sustave.
  • ak string zacina znakom "0", ide o osmickovu sustavu.
  • vo vsetkych ostatnych pripadoch konvertuje do desiatkovej ciselnej sustvy. Ak je uz prvy znak nekonvertovatelny, funkcia vrati:
  • 0 na platforme Windows platforms.
  • "NaN" (Not a Number) na lubovolnej inej platforme.
    Priklad: Vsetky nasl. priklady vratia 15:
    parseInt("F", 16)
    parseInt("17", 8)
    parseInt("15", 10)
    parseInt(15.99, 10)
    parseInt("FXX123", 16)
    parseInt("1111", 2)
    parseInt("15*3", 10)
    
    Nasl. priklad vrati 0 alebo "NaN":
    parseInt("Hello", 8)
    parseInt("0x7", 10)
    parseInt("FFF", 10)
    
    Vsetky nasl. priklady vratia 17 (napriek rozdielnym zadanym ciselnym sustavam), pretoze kazdy retazec zacina znakom "0x".
    parseInt("0x11", 16)
    parseInt("0x11", 0)
    parseInt("0x11")
    
    Pozri tiez:
  • isNaN
  • parseFloat

    pow

    Vrati prislusnu mocninu daneho cisla.
    Syntax:
    pow(base, exponent)
    base je lubovolny numericky vyraz alebo vlastnost existujuceho objektu.
    exponent je lubovolny numericky vyraz alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Objekty: Math
    Priklad:
    //zobrazi 49
    document.write("72 je " + Math.pow(7,2))
    
    //zobrazi 1024
    document.write("210 je " + Math.pow(2,10))
    
    Pozri tiez:
  • exp
  • log

    prompt

    Zobrazi dialogove okno so spravou a vstupnym polom.
    Syntax:
    prompt(message, [inputDefault])
    message je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu; retazec je zobrazeny ako sprava.
    inputDefault je retazec, cele cislo alebo vlastnost existujuceho objektu reprezentujuca default hodnotu vstupneho pola.
    Popis: Metoda sa pouziva na zobrazanie dialogoveho okna umoznujuceho interaktivnu komunikaciu s uzivatelom. Ak sa nespecifikuje hodnota inputDefault, v okne bude retazec <undefined>. Hoci ide o metodu objektu window, staci ju volat bez uvedenia referencie prislusneho objektu, t.j. len jednoducho prompt().
    Objekty: window
    Priklad:
    prompt("Zdaj svoj vek:",22)
    
    Pozri tiez:
  • alert
  • confirm

    random

    Vrati pseudonahodne cislo medzi 0 a 1. Funguje len na platforme Unix.
    Syntax: Math.random()
    Objekty: Math
    Priklad:
    //zobrazi nahodne cislo medzi 0 a 1
    document.write("Nahodne cislo je " + Math.random())
    

    round

    Vrati dane cislo zaokruhlene na najblizsie cele cislo.
    Syntax:
    round(number)
    number je lubovolny numericky vyraz alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Ak desatinna cas argumentu number je 0.5 a vacsia argument sa zaokruhli nahor. V opacnom pripade nadol.
    Objekty: Math
    Priklad:
    //zobrazi 20
    document.write("20.49 sa zaokruhli na " + Math.round(20.49))
    
    //zobrazi 21
    document.write("20.5 sa zaokruhli na " + Math.round(20.5))
    
    //zobrazi -20
    document.write("-20 sa zaokruhli na  " + Math.round(-20.5))
    
    //zobrazi -21
    document.write("-20.51 sa zaokruhli na " + Math.round(-20.51))
    

    select

    Zvyrazni vstupne pole daneho objektu: password, text alebo textarea.
    Syntax:
    1. passwordName.select()
    2. textName.select()
    3. textareaName.select()
    
    passwordName je bud hodnota atributu NAME objektu password alebo elementu v poli elements.
    textName je bud hodnota atributu NAME objektu text alebo elementu v poli elements.
    textareaName je bud hodnota atributu NAME objektu textarea alebo elementu v poli elements.
    Popis: Metoda sa pouziva na zvyraznenie vstupneho pola elementu formy. Nasledne sa pomocou metody focus na dane pole umiestni kurzor.
    Objekty: password
  • text
  • textarea
    Priklad: Funkcia checkPassword zisti, ci uzivatel zadal platne heslo. Ak tak nie je, metoda select zvyrazni vstupne pole pre heslo a metoda focus nan umiestni kurzor, takze uzivatel sa moze znovu pokusit zadat heslo.
    function checkPassword(userPass) {
       if (badPassword) {
          alert("Zadaj heslo znovu.")
          userPass.focus()
          userPass.select()
       }
    }
    Predpokladom fungovanie predch. prikladu je definovanie objektu password:
    <INPUT TYPE="password" NAME="userPass">

    Pozri tiez:
  • blur
  • focus

    setDate

    Nastavi den v mesiaci pre dany datum.
    Syntax:
    dateObjectName.setDate(dayValue)
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    dayValue je cele cislo od 1 do 31 alebo vlastnost existujuceho objektu reprezentujuca den v mesiaci.
    Objekty: Date
    Priklad: Druhy prikaz nastavi den pre theBigDay na 24 jul:
    theBigDay = new Date("July 27, 1962 23:30:00")
    theBigDay.setDate(24)
    
    Pozri tiez:
  • getDate metodu

    setHours

    Nastavi hodiny pre dany datum.
    Syntax:
    dateObjectName.setHours(hoursValue)
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    hoursValue je je cele cislo od 0 do 23 alebo vlastnost existujuceho objektu, reprezentujuca hodinu.
    Objekty: Date
    Priklad:
    theBigDay.setHours(7)
    
    Pozri tiez:
  • getHours metodu

    setMinutes

    Nastavi minuty pre dany datum.
    Syntax:
    dateObjectName.setMinutes(minutesValue)
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    minutesValue je cele cislo od 0 do 59 alebo vlastnost existujuceho objektu, reprezentujuca minuty.
    Objekty: Date
    Priklad:
    theBigDay.setMinutes(45)
    
    Pozri tiez:
  • getMinutes metodu

    setMonth

    Nastavi mesiac pre dany datum.
    Syntax:
    dateObjectName.setMonth(monthValue)
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    monthValue je cele cislo od 0 do 11 (reprezentujuce mesiace januar az decemeber) alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Objekty: Date
    Priklad:
    theBigDay.setMonth(6)
    
    Pozri tiez:
  • getMonth metodu

    setSeconds

    Nastavi sekundy pre dany datum.
    Syntax:
    dateObjectName.setSeconds(secondsValue)
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    secondsValue je cele cislo od 0 do 59 alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Objekty: Date
    Priklad:
    theBigDay.setSeconds(30)
    
    Pozri tiez:
  • getSeconds metodu

    setTime

    Nastavi hodnotu datoveho objektu.
    Syntax:
    dateObjectName.setTime(timevalue) 
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    timevalue je cele cislo alebo vlastnost existujuceho objektu udavajuca pocet milisekund od 1 januara 1970 00:00:00.
    Popis: Metoda sa pouziva na priradenie datumu a casu nejakemu datovemu objektu.
    Objekty: Date
    Priklad:
    bigDay = new Date("July 1, 1999")
    velkyDen = new Date()
    velkyDen.setTime(bigDay.getTime())
    
    Pozri tiez:
  • getTime metodu

    setTimeout

    Po uplynuti zadaneho casu v milisekundach vyhodnoti vyraz.
    Syntax:
    timeoutID=setTimeout(expression, msec)
    timeoutID je identifikator, ktory sa pouziva len na pripadne zastavenie cinnosti tejto metody metodou clearTimeout.
    expression je retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    msec je numericka hodnota, numericky retazec alebo vlastnost existujuceho objektu v milisekundach.
    Objekty: frame
  • window
    Priklady: Priklad 1. Po kliknuti na prve tlacitko sa po 5 sekundach (5000 milisekund) zobrazi sprava o uplynuti 5 sekund. Pri kliknuti na druhe tlacitko skor ako sa sprava zobrazi, sa zastavi odratavanie a sprava sa nezobrazi vobec. <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"> function displayAlert() { alert("Od kliknutia na tlacitko uplynulo 5 sekund.") } </SCRIPT> <BODY> <FORM> <INPUT TYPE="button" VALUE="odratavanie 5 sekund" NAME="remind_button" onClick="timerID=setTimeout('displayAlert()',5000)"> <INPUT TYPE="button" VALUE="zrusenie odratavania" NAME="disable_button" onClick="clearTimeout(timerID)"> </FORM> </BODY> Priklad 2. V textovom objekte sa zobrazi aktualny cas. Rekurzivne volana funkcia showtime() pouziva metodu setTimeout na zmenu casu kazdu sekundu. <HEAD> <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"> var timerID = null var timerRunning = false function stopclock(){ if(timerRunning) clearTimeout(timerID) timerRunning = false } function startclock(){ stopclock() showtime() } function showtime(){ var now = new Date() var hours = now.getHours() var minutes = now.getMinutes() var seconds = now.getSeconds() var timeValue = "" + ((hours > 12) ? hours - 12 : hours) timeValue += ((minutes < 10) ? ":0" : ":") + minutes timeValue += ((seconds < 10) ? ":0" : ":") + seconds timeValue += (hours >= 12) ? " P.M." : " A.M." document.clock.face.value = timeValue timerID = setTimeout("showtime()",1000) timerRunning = true } </SCRIPT> </HEAD> <BODY onLoad="startclock()"> <FORM NAME="clock" onSubmit="0"> <INPUT TYPE="text" NAME="face" SIZE=12 VALUE =""> </FORM> </BODY> Pozri tiez:
  • clearTimeout metodu

    setYear

    Nastavi rok pre dany datum.
    Syntax:
    dateObjectName.setYear(yearValue)
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    yearValue je cele cislo vacsie nez 1900 alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Objekty: Date
    Priklad:
    theBigDay.setYear(96)
    
    Pozri tiez:
  • getYear metodu

    sin

    Vrati sinus daneho cisla.
    Syntax:
    Math.sin(number)
    number je numericky vyraz alebo vlastnost existujuceho objektu reprezentujuca velkost uhla v radianoch.
    Popis: Metoda vracia cislo medzi -1 a 1 udavajuce sinus uhla.
    Objekty: Math
    Priklad:
    //zobrazi 1
    document.write("Sinus pi/2 je " + Math.sin(Math.PI/2))
    
    //zobrazi  1.224606353822377e-016
    document.write("Sinus pi je " + Math.sin(Math.PI))
    
    //zobrazi 0
    document.write("Sinus 0 je " + Math.sin(0))
    
    Pozri tiez:
  • acos
  • asin
  • atan
  • cos
  • tan

    small

    Zobrazi retazec malymi pismenami, ako pri pouziti HTML tagu <SMALL>.
    Syntax:
    stringName.small()
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda sa pouziva spolu s metodou write, resp. writeln na zobrazenie retazca vo zvolenom formate.
    Objekty: string
    Priklad:
    var worldString="Hello, world"
    
    document.write(worldString.small())
    document.write("<P>" + worldString.big())
    document.write("<P>" + worldString.fontsize(7))
    
    Rovnaky vysledok sa dosiahne pouzitim nasl. HTML skriptu:
    <SMALL>Hello, world</SMALL>
    <BIG>Hello, world</BIG>
    t<FONTSIZE=7>Hello, world</FONTSIZE>
    
    Pozri tiez:
  • big
  • fontsize

    sqrt

    Vrati druhu odmocninu cisla.
    Syntax:
    Math.sqrt(number)
    number je lubovolny nezaporny numericky vyraz alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Ak je hodnota number mimo definovaneho rozsahu, metoda vrati 0.
    Objekty: Math
    Priklad:
    //zobrazi 3
    document.write("Druha odmocnina 9 je " + Math.sqrt(9))
    
    //zobrazi 1.414213562373095
    document.write("Druha odmocnina 2 je " + Math.sqrt(2))
    
    //zobrazi 0 pretoze argument je mimo povoleny rozsah
    document.write("Druha odmocnina -1 je " + Math.sqrt(-1))
    

    strike

    Zobrazi retazec ako preskrtnuty text, rovnako ako pri pouziti HTML tagu <STRIKE>.
    Syntax:
    stringName.strike()
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Pouziva sa spolu s metodou write. resp. writeln na zobrazenie textu v danom formate (preskrtuny text).
    Objekty: string
    Priklad:
    var worldString="Hello, world"
    
    document.write(worldString.blink())
    document.write("<P>" + worldString.bold())
    document.write("<P>" + worldString.italics())
    document.write("<P>" + worldString.strike())
    
    Totozny vysledok sa da dosiahnut pouzitim nasl. HTML skriptu:
    <BLINK>Hello, world</BLINK>
    <P><B>Hello, world</B>
    <P><I>Hello, world</I>
    <P><STRIKE>Hello, world</STRIKE>
    
    Pozri tiez:
  • blink
  • bold
  • italics

    sub

    Zobrazi retazec pod urovnou riadku (dolny index), rovnako ako HTML tag <SUB>.
    Syntax:
    stringName.sub()
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda sa pouziva spolu s metodou write, resp. writeln na zobrazenie textu vo zvolenom formate.
    Objekty: string
    Priklad:
    var supText="horny index"
    var subText="dolny index"
    
    document.write("Takto vyzera " + supText.sup() + ".")
    document.write("Takto vyzera " + subText.sub() + ".")
    
    Rovnaky vysledok sa dosiahne nasl. HTML skriptom:
    Takto vyxera <SUP>horny index</SUP>.
    Takto vyzera <SUB>dolny index</SUB>.
    
    Pozri tiez: sup metodu

    submit

    Posle formu spat HTTP serveru.
    Syntax:
    formName.submit()
    formName je the meno lubovolnej formy alebo elementu v poli foriem.
    Popis: Metoda posle danu formu spat HTTP serberu, rovnako ako po stlaceni tlacitka 'submit'. Vlastnost method udava charakter prenosu: "get" alebo "post".
    Objekty: form
    Priklad: Poslanie formy s nazvom musicChoice:
    document.musicChoice.submit()
    
    Moze sa pouzit aj nasl. sposob (ak je musicChoice prva vytvorena forma, ma index 0 v poli foriem):
    document.forms[0].submit()
    
    Pozri tiez:
  • submit objekt
  • onSubmit

    substring

    Vrati podretazec daneho retazca.
    Syntax:
    stringName.substring(indexA, indexB)
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    indexA je lubovolne cele cislo od 0 do stringName.length - 1 alebo vlastnost existujuceho objektu.
    indexB je lubovolne cele cislo od 0 do stringName.length - 1 alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Znaky v retazci su indexovane zlava doprava. Index prveho je 0, posledneho stringName.length - 1. Ak indexA < indexB, metoda vrati retazec zacinajuci znakom s indexom indexA a konciaci znakom s indexom indexB - 1. Ak indexA > indexB, metoda vrati retazec zacinajuci znakom s indexom indexB a konciaci znakom s indexom indexA - 1. Ak indexA = indexB, metoda vrati prazdny retazec.
    Objekty: string
    Priklad:
    var anyString="Netscape"
    
    //zobrazia "Net"
    document.write(anyString.substring(0,3))
    document.write(anyString.substring(3,0))
    
    //zobrazia "cap"
    document.write(anyString.substring(4,7))
    document.write(anyString.substring(7,4))
    

    sup

    Zobrazi retazec nad urovnou riadku (horny index), ako po pouziti HTML tagu <SUP>.
    Syntax:
    stringName.sup()
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda sa pouziva spolu s metodou write, resp. writeln na zobrazenie retazca vo zvolenom formate.
    Objekty: string
    Priklad:
    var supText="horny index"
    var subText="dolny index"
    
    document.write("Takto vyzera " + supText.sup() + ".")
    document.write("Takto vyzera " + subText.sub() + ".")
    
    Rovnaky vysledok ma pouzitie nasl. HTML skriptu:
    Takto vyzera <SUP>horny index</SUP>.
    Takto <SUB>dolny index</SUB>.
    
    Pozri tiez:
  • sub metodu

    tan

    Vrati nangens cisla.
    Syntax:
    Math.tan(number)
    number je numericky vyraz reprezentujuci velkost uhla v radianoch alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda vracia cislo udavajuce tangens zadanaho uhla.
    Objekty: Math
    Priklad:
    //zobrazi 0.9999999999999999
    document.write("Tangens pi/4 je " + Math.tan(Math.PI/4))
    
    //zobrazi 0
    document.write("Tangens 0 je " + Math.tan(0))
    
    Pozri tiez:
  • acos
  • asin
  • atan
  • cos
  • sin

    toGMTString

    Konvertuje datum na retazec podla GMT konvencie.
    Syntax:
    dateObjectName.toGMTString()
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Presny format vysledneho retazca zavisi od pouzitej platformy.
    Objekty: Date
    Priklad: today je datovy objekt:
    today.toGMTString()
    
    Vysledny retazec by sa mal mat priblizne rovnaky tvar ako nasl.: Mon, 18 Dec 1995 17:28:35 GMT
    Pozri tiez:
  • toLocaleString metodu

    toLocaleString

    Konvertuje datum na retazec podla aktualnej lokalnej konvencie.
    Syntax:
    dateObjectName.toLocaleString()
    dateObjectName je bud meno objektu typu Date alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Objekty: Date
    Priklad: today je datovy objekt:
    today.toLocaleString()
    
    Vysledny retazec vyzera zhruba nasledivne (zavisi tiez od platformy): 12/18/95 17:28:35
    Pozri tiez:
  • toGMTString metodu

    toLowerCase

    Vrati dany retazec konvertovany na male pismena.
    Syntax:
    stringName.toLowerCase()
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda vracia stringName konvertovany na male pismena. Nemeni pritom hodnotu stringName.
    Objekty: string
    Priklad: Oba prikazy vypisu "abeceda".
    var upperText="ABECEDA"
    document.write(upperText.toLowerCase())
    
    "ABECEDA".toLowerCase()
    
    Pozri tiez:
  • toUpperCase metodu

    toUpperCase

    Vrati dany retazec konvertovany na velke pismena.
    Syntax:
    stringName.toUpperCase()
    stringName je lubovolny retazec alebo vlastnost existujuceho objektu.
    Popis: Metoda vrati retazec stringName konvertovany na velke pismena. Nemeni pritom hodnotu retasca stringName.
    Objekty: string
    Priklad: Oba prikazy vypisu "ABECEDA".
    var lowerText="abeceda"
    document.write(lowerText.toUpperCase())
    
    "abeceda".toUpperCase()
    
    Pozri tiez:
  • toLowerCase metodu

    unescape

    Vrati ASCII retazec odpovedajuci zadanej hodnote.
    Syntax:
    unescape("string")
    string je a retazec alebo vlastnost existujuceho objektu obsahujuca znaky v jednej z nasl. foriem:
  • "%integer", kde integer je cislo medzi 0 a 255 (decimalne)
  • "hex", kde hex je cislo medzi 0x0 a 0xFF (hexadecimalne)
    Popis: Tato funkcia je samostatnou sucastou jazyka, nie je metodou ziadneho objektu. Retazec vrateny touto funkciou pozostava zo znakov ISO Latin-1.
    Priklad: Nasl. priklad vrati "&":
    unescape("%26")
    
    Nasl. priklad vrati "!#":
    unescape("%21%23")
    
    Pozri tiez:
  • escape funkciu

    UTC

    Vrati pocet milisekund od 1. januara 1970 00:00:00 GMT pre dany datovy objekt.
    Syntax:
    Date.UTC(year, month, day [, hrs] [, min] [, sec])
    year je rok po 1900.
    month je mesiac medzi 0-11.
    date je den mesiaca medzi 1-31.
    hrs su hodiny medzi 0-23.
    min su minuty medzi 0-59.
    sec su sekundy medzi 0-59.
    Popis: Pretoze ide o staticku metodu, vola sa sposobom Date.UTC, a nie s identifikatorom nejakeho objektu typu Date.
    Objekty: Date
    Priklad: Nasl. prikaz vytvori objekt typu Date pouzijuc GMT namiesto lokalneho casu:
    gmtDate = new Date(Date.UTC(96, 11, 1, 0, 0, 0))
    
    Pozri tiez:
  • parse metodu

    write

    Zapise jeden alebo viac HTML vyrazov do dokumentu v specifikovanom okne.
    Syntax:
    write(expression1 [,expression2], ...[,expressionN])
    expression1 az expressionN su lubovolne vyrazy JavaScript-u alebo vlastnosti existujucich objektov.
    Popis: Metoda robi to iste co writeln, az nato ze na koniec kazdeho vystupu nevklada znak konca riadka. Moze sa pouzit vnutri lubovolneho <SCRIPT> tagu alebo pri osetreni udalosti. V poslednom pripade ide o pouzitie po uzatvoreni povodneho dokumentu, takze metoda otvori implicitne novy dokument, kde mimeType je text/html ak sa explicitne nepouzije metoda document.open().
    Objekty: document
    Priklad:
    var mystery = "world"
    // zobrazi Hello world test 158
    msgWindow.document.write("Hello ", mystery, " test ", 158)
    
    //zobrazi Hello world...
    msgWindow.document.write(mystr = "Hello "+ "world...")
    
    V nasl. priklade je jediny argument podmienecnym vyrazom. Ak je hodnota premennej vek < 18, metoda zobrazi "neplnolety", inak "plnolety":
    msgWindow.document.write(status = (vek >= 18) ? "plnolety" : "neplnolety")
    
    Pozri tiez:
  • close
  • clear
  • open
  • writeln

    writeln

    Metoda vykonava taku istu cinnost ako metoda write az na to, ze na koniec kazdeho vystupu zaradi znak konca riadku. Momentalne HTML ignoruje tento znak, ma vyznam iba vnutri niektorych tagov ako napr. <PRE>.