Krátko po Ženevskom zasadaní BOFu, bol vytvorený poštový zoznam (mailing list) www-vrml na diskusiu rozvoja a špecifikácie prvej verzie VRML. Odozva na zoznam bola prekvapujúca: v priebehu týždňa bolo viac ako tisíc členov. Po počiatočnom období adaptácie, moderátor zoznamu Mark Pesce zo skupiny Labyrinth ohlásil svoj rozhodnutie o prvej verzii konceptu špecifikácie pripravenej pre WWW konferenciu na jeseň 1994, len päť mesiacov pred jej zverejnením. Pod tlakom času sa všeobecne súhlasilo, aby poskytnuté dosiahnuteľné požiadavky v prvej verzii neboli príliš náročné a aby VRML mohol byť prispôsobený existujúcim riešeniam. Zoznam rýchlo súhlasil so sadou požiadaviek prvej verzie a začali sa hľadať technológie, ktoré by mohli byť prispôsobené, aby vyhovovali potrebám VRML.
Pátranie po jestvujúcich technológiách objavilo niekoľko za to stojacich kandidátov. Po úvahách prišiel nakoniec zoznam k zhode: otvorený ASCII Invetorský formát súboru (IFF) od Silicon Graphics, Inc. IFF podporuje úplný opis 3D scény s objektami vytvorenými pomocou mnohouholníkov, osvetlenia, materiálov, okolité vlastnosti a realistické efekty. Podmnožina IFF, ktorá ho rozširuje o prácu po sieti, formuje základy jazyka VRML. Gavin Bell zo Silicon Graphics prispôsobil IFF pre VRML na základe návrhov z poštového zoznamu. SGI verejne uviedla, že formát súboru je prístupný pre použitie na voľnom trhu a prispela k rozšíreniu analyzátora formátu súborov vo verejných doménach pre rozvoj prezeračov VRML.