The Virtual Reality Modeling Language

Obsah Vysvetlivky značiek Špecifikácia jazyka Dušan Hanuska
Úvod Úvod Požiadavky verzie 1.0 Predošlá strana

História

VRML bol predstavený na jar roku 1994 na prvej výročnej konferencii World Wide Web v Ženeve vo Švajčiarsku. Tim Berners-Lee a Dave Raggett organizovali zasadanie Birds-of-a-Feather (BOF), kde sa prediskutovávali interfejsy Virtuálnaj Reality na World Wide Web. Niekoľko návštevníkov BOFu opísalo projekty, kroté už boli pripravené vybudovať nástroje pre trojrozmernú grafickú vizualizáciu, ktoré spolupracovali s Webom. Zúčastnení súhlasili s potrebou spoločného jazyka pre tieto nástroje, ktorý by špecifikoval opis 3D scény a hyperlinky WWW -- analogicky ako HTML pre virtuálnu realitu. Termín Virtual Reality Markup Language (VRML) bol vytvorený a skupina sa rozhodna začať prácu na špecifikácii po skončení konferencie. Slovíčko "Markup" bolo neskôr zmenené na "Modeling", aby sa odrazila grafická podstata jazyka VRML.

Krátko po Ženevskom zasadaní BOFu, bol vytvorený poštový zoznam (mailing list) www-vrml na diskusiu rozvoja a špecifikácie prvej verzie VRML. Odozva na zoznam bola prekvapujúca: v priebehu týždňa bolo viac ako tisíc členov. Po počiatočnom období adaptácie, moderátor zoznamu Mark Pesce zo skupiny Labyrinth ohlásil svoj rozhodnutie o prvej verzii konceptu špecifikácie pripravenej pre WWW konferenciu na jeseň 1994, len päť mesiacov pred jej zverejnením. Pod tlakom času sa všeobecne súhlasilo, aby poskytnuté dosiahnuteľné požiadavky v prvej verzii neboli príliš náročné a aby VRML mohol byť prispôsobený existujúcim riešeniam. Zoznam rýchlo súhlasil so sadou požiadaviek prvej verzie a začali sa hľadať technológie, ktoré by mohli byť prispôsobené, aby vyhovovali potrebám VRML.

Pátranie po jestvujúcich technológiách objavilo niekoľko za to stojacich kandidátov. Po úvahách prišiel nakoniec zoznam k zhode: otvorený ASCII Invetorský formát súboru (IFF) od Silicon Graphics, Inc. IFF podporuje úplný opis 3D scény s objektami vytvorenými pomocou mnohouholníkov, osvetlenia, materiálov, okolité vlastnosti a realistické efekty. Podmnožina IFF, ktorá ho rozširuje o prácu po sieti, formuje základy jazyka VRML. Gavin Bell zo Silicon Graphics prispôsobil IFF pre VRML na základe návrhov z poštového zoznamu. SGI verejne uviedla, že formát súboru je prístupný pre použitie na voľnom trhu a prispela k rozšíreniu analyzátora formátu súborov vo verejných doménach pre rozvoj prezeračov VRML.