The Virtual Reality Modeling Language

Obsah Vysvetlivky značiek Špecifikácia jazyka Dušan Hanuska
Úvod História Špecifikácia jazyka Predošlá strana

Požiadavky verzie 1.0

VRML 1.0 je navrhnutý s nasledujúcimi požiadavkami:

Podobne ako pri HTML, predchádzajúce požiadavky sú absolútne pre sieťový štandard jazyka a potrebujú trochu vysvetliť.

Už na začiatku sa návrhári rozhodli, že VRML nebude rozšírením HTML. HTML je navrhnutý pre text ako taký a nie grafiku (myslí sa predovšetkým trojrozmerná). Taktiež, VRML potrebuje ešte lepšie nastavenie sietí ako HTML. Očakáva sa, že typická VRML scéna bude zložená z omnoho viac "inline" objektov a poskytnutá na väčšom počte serverov ako typický HTML dokument. Okrem toho je HTML prijatý štandard s existujúcimi implementáciami, ktoré sú na ňom závislé. Vzhľadom na kompatibilitu HTML a proces návrhu VRML, by nebolo možné udržať oba jazyky ako jeden. VRML ako sieťový jazyk uspeje alebo zlyhá nezávisle od HTML.

Tiež sa rozhodlo, že okrem vlastnosti hyperliniek nebude prvá verzia VRML podporovať interaktívne správanie. Toto bolo praktické rozhodnutie, ktoré malo v úmysle priamy návrh a implementáciu. Návrh jazyka na opis interaktívneho spávania sa je veľká práca, špeciálne ak jazyk potrebuje vyjadriť správanie sa objektov komunikujúcich po sieti. Takéto jazyky existujú, a ak by sme si zvolili jeden z nich, mohli by sme riskovať "jazykovú vojnu". Ľudia sa nevzrušujú kvôli syntaxi jazyka pre opis mnohouholníkových objektov, ale sa veľmi vzrušujú kvôli syntaxi reálnych jazykov pre písanie programov. Takéto vojny môžu predĺžiť proces návrhu o mesiace či roky. Navyše zosieťovaná medziobjektová operácia vyžaduje sprostredkujúce služby podobné tým, ktoré umožňuje COBRA alebo OLE. Služby, ktoré zatiaľ nejestvujú v medziach WWW a ktoré by sa museli vynájsť. No a nakoniec, udržaním správania mimo verzie 1, by umožnilo omnoho jednoduchšie implementovať prezerač. Podporovať svojvoľné interaktívne správanie je kritické v rámci dlhodobého úspechu VRML. Tieto veci budú zahrnuté vo verzii 2.