Oblasť: organizácia vývoja softvéru
Miroslav Novotný, 2017
Jedným z predpokladov úspešného uplatnenia agilných a úsporných (lean) prístupov je spoločné umiestnenie členov vývojového tímu (team colocation). Členovia tímu takto dokážu efektívne komunikovať a bleskovo riešiť problémy, ktoré by inak vyžadovali oveľa viac času a úsilia. Bezprostredný kontakt je tu významným faktorom, ale rozhodujúcim je uvedomenie si prítomnosti: každý člen tímu vníma prítomnosť iných členov tímu a to, na čom práve pracujú, ale dokonca aj to, na čom pracovali v minulosti. V takejto konštelácii je väčšina informácií obsiahnutá v kontexte, vnímanom vedome a podvedome, čo umožňuje zabezpečiť efektívnu časť komunikácie krátkymi poznámkami. Niekedy nie je možné mať všetkých členov tímu stále alebo dokonca vôbec na jednom mieste. Aby v takom prípade došlo k uvedomeniu si prítomnosti, potrebné je zabezpečiť prenos kontextu medzi vzdialenými členmi tímu.
Analyzujte kontext spolupráce členov tímu v agilnom a úspornom vývoji softvéru a identifikujte jeho zložky rozhodujúce pre efektivitu komunikácie. Navrhnite a technicky zabezpečte prenos vybraných zložiek kontextu pri vývoji softvéru. Vyhodnoťte mieru zvýšenia efektivity komunikácie, ktorá sa takto dosahuje.
Literatúra
M. Handel and G. Willis. TeamPortal: Providing Team Awareness On the Web. In Proceedings of the International Workshop on Awareness and the WWW, CSCW, Chicago, USA, 2000, ACM.
S. Dorairaj, J. Noble, and G. Allan. Agile Software Development with Distributed Teams: Senior Management Support. In Proceedings of 8th IEEE International Conference on Global Software Engineering, ICGSE 2013, Bari, Italy, 2013, IEEE Computer Society
Oblasť: metodológia vývoja softvéru
Patrik Verseghy, 2021
Vývoj softvéru je zložitý proces, pri ktorom sa pracuje s mnohými artefaktmi, ktoré prakticky tvoria bázu znalostí. Tieto znalosti sú vo svojej podstate viacrozmerné, pričom ako rozmery, okrem iného, vystupujú kód, rôzne grafické a textové modely, špecifikácia, vykonávaný softvér, záznamy o vykonávaní, testy, ale aj organizácia ľudí, ktorí spolupracujú na vývoji softvéru. Aby bolo možné efektívne pracovať s takým množstvom znalostí, je nutné si uchovávať aj prepojenia medzi nimi, organizačné aspekty nevynimajúc.
Skúmajte tvorbu, vyjadrovanie, využitie a udržiavanie spojení medzi jednotkami viacrozmerných softvérových znalostí. Zvlášť sa zamerajte na prepájanie zdrojového kódu a dokumentov. Zoberte do úvahy aj ich súvis s organizáciou ľudí. Navrhnite prístup, ktorý zlepší prácu s viacrozmernými softvérovými znalosťami z hľadiska sledovateľnosti. Vybrané aspekty návrhu implementujte vo forme prototypu nástroja alebo pluginu vývojového prostredia za účelom evaluácie. Realizujte evaluáciu prostredníctvom experimentov s artefaktmi netriviálneho rozsahu.
Literatúra
V. Vranić and A. Neupauer. Abstract Layers and Generic Elements as a Basis for Expressing Multidimensional Software Knowledge. In New Trends in Databases and Information Systems: ADBIS 2019 Short Papers, Workshops BBIGAP, QAUCA, SemBDM, SIMPDA, M2P, MADEISD, and Doctoral Consortium, CCIS 1064, Modelling is going to become Programming, a workshop at 23rd European Conference on Advances in Databases and Information Systems, M2P @ ADBIS 2019, Bled, Slovenia. Springer, 2019.
G. Antoniol et al. Recovering Traceability Links Between Code and Documentation. IEEE Transactions on Software Engineering, 28(10): 970–983, 2002.
Oblasť: metodológia vývoja softvéru
Katarína Jánošová, 2021
Vývoj softvéru je zložitý proces, pri ktorom sa pracuje s mnohými artefaktmi, ktoré prakticky tvoria bázu znalostí. Tieto znalosti sú vo svojej podstate viacrozmerné, pričom ako rozmery, okrem iného, vystupujú kód, rôzne grafické a textové modely, špecifikácia, vykonávaný softvér, záznamy o vykonávaní, testy, ale aj organizácia ľudí, ktorí spolupracujú na vývoji softvéru. Aby bolo možné efektívne pracovať s takým množstvom znalostí, je nutné si uchovávať aj prepojenia medzi nimi, organizačné aspekty nevynimajúc.
Analyzujte možnosti identifikácie a zachytenia organizačných vzorov vývoja softvéru v modeli viacrozmerných softvérových znalostí. Navrhnite spôsob práce s organizačnými vzormi v zmysle výsledkov analýzy. Zoberte pritom do úvahy vrstvový model viacrozmerných softvérových znalostí. Vytvorte príslušné modely za účelom evaluácie. Evaluáciu realizujte prostredníctvom experimentov s artefaktmi netriviálneho rozsahu.
Literatúra
V. Vranić and A. Neupauer. Abstract Layers and Generic Elements as a Basis for Expressing Multidimensional Software Knowledge. In New Trends in Databases and Information Systems: ADBIS 2019 Short Papers, Workshops BBIGAP, QAUCA, SemBDM, SIMPDA, M2P, MADEISD, and Doctoral Consortium, CCIS 1064, Modelling is going to become Programming, a workshop at 23rd European Conference on Advances in Databases and Information Systems, M2P @ ADBIS 2019, Bled, Slovenia. Springer, 2019.
P. Pícha, P. Brada, R. Ramsauer, and W. Mauerer. Towards Architect’s Activity Detection Through a Common Model for Project Pattern Analysis. In Proceedings of 2017 IEEE International Conference on Software Architecture Workshops, ICSAW 2017, Gothenburg, Sweden. IEEE, 2017.