The Virtual Reality Modeling Language

Obsah Úvod Nastavenia prezerača Dušan Hanuska
Špecifikácia jazyka Polia Odkazovanie
Uzly Transformácie kamier Skupinové uzly Abecedný zoznam uzlov Predošlá strana

Transformácie svetiel

DirectionalLight - priame osvetlenie

Tento uzol definuje priamy svetelný zdroj, ktorý vyžaruje pozdĺžne lúče rovnobežné s daným trojrozmerným vektorom.

Svetelný uzol definuje zdroj osvetlenia, ktorý môže ovplyvniť nasledujúce tvary v grafe scény v závislosti od aktuálneho svetelného štýlu. Svetelné zdroje sú závislé od momentálnej transformácie. Svetelný uzol v rámci separátora neovplyvní žiaden iný objekt mimo tohoto separátora.

Formát definovania uzla a prednastavené hodnoty:
     DirectionalLight {
         on         TRUE       # vypínač typu SFBool
         intensity  1          # intenzita typu SFFloat
         color      1 1 1      # farba typu SFColor
         direction  0 0 -1     # smer typu SFVec3f
     }
Príklad 1 2

PointLight - bodové svetlo

Tento uzol definuje bodový svetelný zdroj na pevnom 3D mieste. Bodový zdroj osvetľuje rovnomerne vo všetkých smeroch, čiže mnohosmerne.

Svetelný uzol definuje zdroj osvetlenia, ktorý môže ovplyvniť následné tvary v scéne grafu, v závislosti od súčasného svetelného štýlu. Svetelné zdroje ovplyvňujú súčasnú transformáciu. Svetelný uzol pod separátorom neovplyvňuje žiadne objekty mimo tohoto separátora.

Formát definovania uzla a prednastavené hodnoty:
     PointLight {
         on         TRUE       # vypínač typu SFBool
         intensity  1          # intenzita typy SFFloat
         color      1 1 1      # farba typu SFColor
         location   0 0 1      # umiestnenie typu SFVec3f
     }
Príklad 1

SpotLight - reflektor

Tento uzol definuje zdroj svetla reflektoru. Reflektor je umiestnený na pevnom mieste v trojpriestore a osvetľuje v kuželi pozdĺž osobitného smeru. Intenzita osvetlenia klesá exponenciálne tak, ako sa lúč svetla rozbieha z tohoto smeru ku hranici kužeľa. Pomer poklesu a uhol kužeľa sa riadi pomocou polí dropOffRate a cutOffAngle.

Svetelný uzol definuje zdroj osvetlenia, ktorý smie ovplyvniť následné tvary v scéne grafu v závislosti od súčasného svetelného štýlu. Svetelné zdroje sú ovplyvnené súčasnými transformáciami. Svetelný uzol pod separátorom neovplyvňuje žiadne objekty mimo tohoto separátora.

Formát definovania uzla a prednastavené hodnoty:
     SpotLight {
         on           TRUE     # vypínač typu SFBool
         intensity    1        # intenzita typu SFFloat
         color        1 1 1    # farba typu SFVec3f
         location     0 0 1    # umiestnenie typu SFVec3f
         direction    0 0 -1   # smer typu SFVec3f
         dropOffRate  0        # pokles intenzity typu SFFloat
         cutOffAngle  0.785398 # uhol ryzptylu typu SFFloat
     }
Príklad 1