Fornádeľ MichalAbstrakt. Párové programovanie ako súčasť extrémneho programovania je založené na aktívnej spolupráci dvoch programátorov pracujúcich na rovnakej úlohe bok po boku. Z pohľadu zvýšenia efektivity a kvality je nesmierne dôležité identifikovať spoločne vykonávané aktivity a neprogramovať v páre po celú dobu. Odlišné charakterové vlastnosti, schopnosti dvojice a takisto aj typ projektu výrazne vplývajú na to, či je párové programovanie vhodnou technikou pre použitie. Výhody párového programovania sú z teoretického hľadiska veľmi prínosné pre členov vývojového tímu ako aj pre manažérov, ktorí šetria finančnými prostriedkami a kvalitatívne zvyšujú úroveň projektu. Prax však ukázala, že množstvo programátorov má s touto technikou viac negatívne ako pozitívne skúseností spojené najmä s ťažkosťami ohľadom časovej synchronizácie dvojice ľudí, vzájomným neporozumením, vnútorným nepokojom, pocitom neustálej kontroly a stratou koncentrácie. Párové programovanie je vhodné najmä v rámci aktivít, ktoré vyžadujú diskusiu a rôzne pohľady na ich prípadne riešenie. Ostatné aktivity môžu z pohľadu vzájomného pôsobenia dvojice programátorov so sebou prinášať viacero nevýhod. Hitka MatúšAbstrakt. Meranie v softvérovom projekte je najlepším spôsobom na určenie stavu projektu počas jeho realizácie. Na meranie v softvérovom projekte slúžia rôzne metriky. Avšak výpovedná hodnota jednotlivých metrík môže byť skreslená najmä efektom, že samotné meranie má vplyv na psychiku človeka. Môže to viesť až k takým extrémom, že sa vývoj produktu začne orientovať na dosiahnutie lepších výsledkov merania a nie na dosiahnutie určitého cieľa. V tejto eseji rozoberám vhodnosť a použiteľnosť troch často používaných softvérových metrík: počet riadkov kódu (LOC), funkčné body a hustota chýb. Každá z týchto metrík má svoje výhody, ale i nevýhody. Ani jedna z nich však nepokrýva všetky etapy vývoja softvérového produktu. Preto je potrebné ich vhodne skombinovať.Hlaváč MarekAbstrakt. Budúcnosť softvérových projektov je dôležitá, ale často krát zabúdaná a podceňovaná téma. Z pohľadu agilného vývoja v kontexte Scrum projektov ide o podstatnú a neodmysliteľnú súčasť, na ktorú sa prihliada počas každej fázy vývoja. Úspešná budúcnosť je zabezpečovaná prostredníctvom monitorovania a kontroly projektov. Cieľom monitorovania a kontroly je použitie vhodných techník a aplikácii adekvátnych metrík so zámerom predčasnej identifikácie rizík a ich skorého odstránenia. A práve toto je dôvod prečo existuje mnoho neúspešných projektov. V Scrum projektoch sa otvárajú monitorovaním nové možnosti výberu konkrétnych techník pre špecifické situácie. Dôvodom je zaznamenávanie podstatných hodnôt, ktoré nám umožnia sledovať stav a progres projektov vzhľadom na ich agilný charakter. Z tohto hľadiska je možné definovať otázky, ktorých odpovede sú nutnou podmienkou pri kontrole budúcnosti Scrum projektov. Aké sú spôsoby monitorovania Scrum projektov? Ako predčasne odhaliť potenciálne riziká? Načo si treba pri monitorovaní dávať pozor? V čom tkvie sila kontroly projektu?Kubis ViliamAbstrakt. Výber správnej metódy manažmentu rizík je najdôležitejším rozhodnutím projektového manažéra a je ho potrebné uskutočniť už na začiatku projektu. Voľba nesprávnej metódy manažmentu rizík môže znamenať kompletné zlyhanie manažmentu rizík čo výrazne ohrozí úspech celého softvérového projektu - môže dojsť až ku kompletnému zlyhaniu celého projektu. Podľa čoho si teda zvoliť ten správny postup manažmentu rizík? Sú všetky metódy rovnocenné a použiteľné pre každý projekt? Závisí na veľkosti alebo lokalizácii tímu? Na všetky tieto aj mnohé iné otázky sa pokúsime odpovedať, alebo aspoň poskytnúť smerníky, ktoré budú viesť k učineniu toho správneho rozhodnutia - a úspechu celého projektu.Pavlech LukášAbstrakt. Komunikácia je vo vývoji softvéru rovnako ako v iných disciplínach veľmi dôležitým faktorom. Pri tradičnom tíme je komunikácia vcelku jednoduchá. Celý vývojový tím je umiestnený v jednej budove, vďaka čomu v prípade akéhokoľvek problému môžu členovia rýchlo a efektívne komunikovať. Narozdiel k tomu, projekt riešený v prostredí virtuálneho tímu, vykazuje väčšie komunikačné problémy z dôvodu rozličnej geografickej polohy členov tímu, rovnako ako aj často rozdielnym pracovným časom. Správne zvolenie komunikačných nástrojov s ohľadom na zloženie tímu a jeho skúsenosti je jedným z kľúčových faktorov úspechu projektu vo virtuálnom tíme. Samotné zvolenie nástroja nezaručí projektovému manažérovi správnu spoluprácu členov tímu. Preto v tejto práci rozoberám okrem voľby komunikačného nástroja aj správne použitie jednotlivých komunikačných nástrojov. Petráš DanielAbstrakt. V každom vývojárskom tíme musia platiť isté pravidlá, podľa ktorých sa tím riadi. Existuje mnoho takýchto pravidiel a je na manažmente, aby zvolil tie, ktoré prácu v tíme čo najviac zefektívnia. Takéto pravidlá nazývame organizačné vzory. Jedným z týchto vzorov je aj „vlastníctvo kódu“. Zaoberám sa tým, kedy je vhodné tento vzor použiť, aké sú jeho výhody / nevýhody a riziká s ním spojené. Sumarizujem, čo všetko tento organizačný vzor zahŕňa (nie je to len o tom, kto vlastní kód). Uvádzam, prečo nie je vhodné tvrdé dodržiavanie vlastníctva kódu, a prečo je správcovstvo kódu vo väčšine prípadov vhodnejší a flexibilnejší vzor. Na záver eseje spomínam aj iné vzory a anti-vzory, ktoré s témou vlastníctva kódu súvisia.Pomothy AdamAbstrakt. Testeri sa často považujú za jednorazových a dočasných zamestnancov, ktorým sa dajú k dispozícii len testovacie scenáre a pravidlá, ako hlásiť nájdené chyby. V skutočnosti ale tvoria rovnocenných partnerov vývojárskeho tímu so spoločným cieľom – doručiť zákazníkovi kvalitný produkt. Pre tieto dva tímy je najdôležitejšia vzájomná komunikácia. Keď sa však pre každý projekt najímajú noví testeri, ktorí nemajú s vývojármi žiadny vzťah a sú v úplne neznámom kolektíve, je táto komunikácia veľmi formálna a neefektívna. Preto je dôležité mať statický tím testerov, rovnako ako to býva v prípade vývojárov. Dobré vzťahy a kolegialita majú za následok výrazné zlepšenie spolupráce. Na dosiahnutie čo najlepšej komunikácie medzi tímom vývojárov a testerov je tiež dôležité zvoliť vedúce osobnosti oboch tímov, ktoré budú koordinovať ostaných členov tímu, budú mať prehľad o aktuálnom dianí v tíme a komunikovať s okolitým svetom v mene celého tímu.Škvarenina PavolAbstrakt. V predkladanej eseji sa venujem problematike plánovania iterácií v rámci agilných metodík vývoja. V skratke opisujem dva základné typy plánovania iterácie a to plánovanie na základe rýchlosti vývoja a plánovanie na základe prijatých záväzkov. Následne rozoberám vhodnosť jednotlivých metód, pričom pravdivosť svojich názorov sa snažím dokázať podložením relevantných skúseností a znalostí iných autorov. Z konfrontácie mi pomerne jasne vychádza, že metóda plánovanie iterácie pomocou prijatých záväzkov lepšie propaguje myšlienky agilného vývoja. Prijatím záväzku voči všetkým zainteresovaným dokáže vývojársky tím budovať vlastnú motiváciu, dôveru v samých seba a vo svoj tým, vďaka čomu vniká naprieč vývojárskym tímom efekt synergie, ktorý umožňuje vyvíjať rýchlejšie, profesionálnejšie a kvalitnejšie.Zachar RadoslavAbstrakt. Dokumentácia je text nutne patriaci k softvérovému produktu. Každý vývojár alebo vývojový tím si vytvára vlastnú dokumentáciu popri vývoji produktu. Vývoj a obsah dokumentácie vždy výrazne závisí aj od veľkosti a zložitosti produktu. Oplatí sa vždy vynaložiť veľké úsilie do vývoja dokumentácie? Zaručí nám takýto proces kvalitu vytváraného softvéru? Veľké úsilie môže viesť k zanedbaniu alebo spomaleniu vývoja potrebného produktu. Vytvoriť kvalitnú dokumentáciu nie je také ľahké, ako sa môže zdať. Je preto veľmi dôležité vedieť rozumne prerozdeliť kompletný čas vývoja medzi tvorbu dokumentácie a písanie zdrojového kódu.
|