Zbierka esejí 2012
Home Home EN
"Scrum"
Forus Samo

Abstrakt. Esej pojednáva o dôležitosti participácie zákazníka na úspešnosť projektu a rizikách, ktoré plynú z nedostatočnej komunikácie so zákazníkom. Otvára však tiež otázku nadbytočnej participácie zákazníka, na ktorú sa často zabúda a môže spôsobiť nemalé komplikácie v riadení projektu. Usiluje sa projektovým manažérom navrhnúť, do ktorých častí projektu je najvhodnejšie a najkritickejšie zákazníka zapojiť a akým spôsobom je najvhodnejšie výsledky projektu zákazníkovi ukázať tak, aby sa preňho projekt stal atraktívny. Cieľom eseje je zvýšiť popularitu participácie zákazníka u projektových manažérov ako i samotných zákazníkov a poukázať na možnosť, ako znížiť pravdepodobnosť zlyhania projektu zvýšením spokojnosti zákazníka plynúcej z jeho aktívneho zaangažovania do projektu, prenesením časti zodpovednosti za kvalitu projektu na zákazníka a samozrejme zvýšením presnosti a úplnosti požiadaviek vďaka kvalitnej komunikácii so zákazníkom. Esej tiež poukazuje na faktory, ktoré ovplyvňujú participáciu zákazníka v projekte a preto by nemali byť opomenuté pri formovaní vhodného spôsobu komunikácie s ním.


Hlaváč Marek

Abstrakt. Budúcnosť softvérových projektov je dôležitá, ale často krát zabúdaná a podceňovaná téma. Z pohľadu agilného vývoja v kontexte Scrum projektov ide o podstatnú a neodmysliteľnú súčasť, na ktorú sa prihliada počas každej fázy vývoja. Úspešná budúcnosť je zabezpečovaná prostredníctvom monitorovania a kontroly projektov. Cieľom monitorovania a kontroly je použitie vhodných techník a aplikácii adekvátnych metrík so zámerom predčasnej identifikácie rizík a ich skorého odstránenia. A práve toto je dôvod prečo existuje mnoho neúspešných projektov. V Scrum projektoch sa otvárajú monitorovaním nové možnosti výberu konkrétnych techník pre špecifické situácie. Dôvodom je zaznamenávanie podstatných hodnôt, ktoré nám umožnia sledovať stav a progres projektov vzhľadom na ich agilný charakter. Z tohto hľadiska je možné definovať otázky, ktorých odpovede sú nutnou podmienkou pri kontrole budúcnosti Scrum projektov. Aké sú spôsoby monitorovania Scrum projektov? Ako predčasne odhaliť potenciálne riziká? Načo si treba pri monitorovaní dávať pozor? V čom tkvie sila kontroly projektu?


Hula Igor

Abstrakt. Pevným základom pre dosiahnutie úspechov a čo najlepších výsledkov je komunikácia. Esej sa zamýšľa nad komunikáciou predovšetkým v agilnej metóde vývoja softvéru, nazývanej SCRUM. Pri zložitých procesoch prebiehajúcich pri vývoji softvéru je práve komunikácia tým činidlom, ktoré môže pri správnych postupoch celý proces značne uľahčiť. Esej sa zamýšľa nad usporiadaním a vzájomnými vzťahmi účastníkov tvorby softvéru, od ktorého sa odvíjajú aj komunikačné prepojenia. Esej sa zamýšľa nad spôsobmi, akými sa informácie šíria. Hlavné zameranie je najmä na komunikáciu šírenú pomocou elektronických sietí. Nechýba kritický pohľad na jednotlivé spôsoby tejto komunikácie, ale sú tu uvážené predovšetkým výhody a situácie, kedy je vhodné metódy použiť. Táto esej sa pozerá na komunikačný kanál ako na súbor pravidiel, ktorými sa pretekajúce dáta riadia. Prepojením účastníkov komunikácie pomocou týchto rôznych komunikačných kanálov, vznikajú určité grafické reprezentácie. Uvažuje ich vhodnosť a navrhuje vylepšenia, ktoré by mohli mať vplyv na skvalitnenie procesu komunikácie. Ako významným vylepšením sa zaoberá najmä archívom komunikácie a bázou znalostí. Uvažuje a odôvodňuje výhodnosť použitia týchto elementov.


Ivanec Peter

Abstrakt. Plánovanie je dôležitou a neoddeliteľnou súčasťou každého projektu, nie len toho softvérového. Pri použití agilnej metodológie Scrum je plánovanie oveľa intenzívnejšie a kritickejšie než pri inom spôsobe vývoja softvéru. V jednotlivých šprintoch s niekoľkotýždňovým trvaním je potrebné plánovať a dodržať krátkodobé ciele stanovené pre ten-ktorý šprint. Pokiaľ má projekt skončiť úspechom, musí byť dobre rozplánovaný a musia byť dodržané všetky stanovené termíny. Čo to ale úspešný projekt je a kto rozhoduje o tom, či je daný projekt úspešný, alebo nie? Naplánovanie termínov úloh projektu však nestačí. Sú známe isté faktory agilného vývoja, ktorých súvislosť s úspešnými Scrum projektmi bola dokázaná. Preto je v eseji plánovanie opisované ako prostriedok, ktorý dá projektu potenciál úspešnosti. Je to ale všetko čo treba k zaručeniu úspechu? Stačí projekt iba naplánovať? Čo všetko musí plánovanie zahŕňať, aby sa na základe plánu dosiahol úspešný projekt?


Mitrík Štefan

Abstrakt. Pri vývoji softvéru spravidla vznikajú chyby. Čas, ktorý máme k dispozícii na vývoj softvéru sa znižuje, ale požiadavky na kvalitu zostávajú rovnaké. Programátorské tímy, ktoré neriešia chyby, ktoré vznikajú pri vývoji softvéru systematicky, znižujú jeho kvalitu a zvyšujú čas potrebný na jeho vývoj. Pre tím je podstatné vedieť, kedy a kto má riešiť chybu. Ak je programátor pri práci na svojej úlohe prerušovaný inými úlohami, jeho produktivita klesá spolu s kvalitou jeho práce. Preto si úspešný tím nevyhnutne musí jasne zadefinovať zodpovednosti a postup pri odstraňovaní chýb. V eseji sa venujem technikám odstraňovania chýb špecificky v procese Scrumu.


Šalmík Jakub

Abstrakt. Klúčovou vecou pri tvorbe akéhokoľvek projektu je komunikácia. Pre úspešnú komunikáciu netreba zabezpečiť len efektívne komunikačné kanály. Treba si určiť komunikačnú kultúru alebo formu aby sa prdišlo konfliktom alebo iným problémom. Ak aj napriek tomu vznikajú časté konflikty alebo komunikácia cez komunikačné kanály zlyháva alebo je neefektívna je to znakom toho, že niečo nie je v poriadku. Esej zhrnie ako rozoznať a riešiť problémy v tíme a následne sa pozrie ako by sa tieto spôsoby dali využiť v tíme, ktorý používa metodiku Scrum, ktorá je špecifická stresovými situáciami a vyskokými nárokmi na každého člena tímu. V Scrum-e je komunikácia dôležitým prvkom, pretože nasadené tempo pri vývoji softvérového projektu môže byť dosť rýchle a efektívna komunikácia je vtedy kľúčová.


Left Separator
monitorovanie softvérový projekt metriky funkčné body plán plánovanie softvérový produkt manažment rizík vývoj riadený testami chyba efektívna komunikácia softvérové metriky vývoj softvéru tím problémy vývoj kvalita softvéru manažment podpory vývoja extrémne programovanie párové programovanie Scrum komunikácia vzťahy kontrola progres subversion git metóda kritickej cesty plánovanie projektu odhad agilný vývoj riziká motivácia zber požiadaviek testovanie body prípadov použitia podporné nástroje podporné prostriedky outsourcing veľkosť tímu odhadovanie manažment verzií kvalita spolupráca riziko dokumentácia projekt softvér verziovanie konflikt