Gajdoš MartinAbstrakt. V tejto eseji sa pokúsim čitateľovi priblížiť problematiku kooperácie ľudí na pracovisku. Komunikácia je pri snahe o vytvorenie spoločného diela kľúčovým prvkom, ktorý často rozhoduje medzi úspechom a neúspechom. Spôsoby dorozumievania sa, v pracovných podmienkach, sa v mnohom líšia od tých, s ktorými sa stretávame vo voľnom čase. Preto bude mojou snahou, zamerať sa na tieto rozdiely a bližšie ich zhodnotiť. Prioritu budú mať tie aspekty, ktoré je možné ovplyvniť z pozície manažéra komunikácie a ktoré majú na výkonnosť práce najväčší dopad. Našou hranicou však nebudú iba klasické formy dorozumievania sa. V prítomnosti sa dostávajú na pracoviská nové spôsoby komunikácie. Tie môžu viesť k efektívnejšej a spoľahlivejšej spolupráci. Pri nesprávnej manipulácií s nimi, ju ale dokážu práve naopak potlačiť. Objasnenie vhodnosti ich použitia je ďalším bodom, ktorému sa budeme venovať.Hula IgorAbstrakt. Pevným základom pre dosiahnutie úspechov a čo najlepších výsledkov je komunikácia. Esej sa zamýšľa nad komunikáciou predovšetkým v agilnej metóde vývoja softvéru, nazývanej SCRUM. Pri zložitých procesoch prebiehajúcich pri vývoji softvéru je práve komunikácia tým činidlom, ktoré môže pri správnych postupoch celý proces značne uľahčiť. Esej sa zamýšľa nad usporiadaním a vzájomnými vzťahmi účastníkov tvorby softvéru, od ktorého sa odvíjajú aj komunikačné prepojenia. Esej sa zamýšľa nad spôsobmi, akými sa informácie šíria. Hlavné zameranie je najmä na komunikáciu šírenú pomocou elektronických sietí. Nechýba kritický pohľad na jednotlivé spôsoby tejto komunikácie, ale sú tu uvážené predovšetkým výhody a situácie, kedy je vhodné metódy použiť. Táto esej sa pozerá na komunikačný kanál ako na súbor pravidiel, ktorými sa pretekajúce dáta riadia. Prepojením účastníkov komunikácie pomocou týchto rôznych komunikačných kanálov, vznikajú určité grafické reprezentácie. Uvažuje ich vhodnosť a navrhuje vylepšenia, ktoré by mohli mať vplyv na skvalitnenie procesu komunikácie. Ako významným vylepšením sa zaoberá najmä archívom komunikácie a bázou znalostí. Uvažuje a odôvodňuje výhodnosť použitia týchto elementov. Lačný JozefAbstrakt. Kvalita projektu je priamo závislá na kvalite tímu, ktorá zase priamo závisí na kvalite komunikácie v rámci tohto tímu. Pritom sa vôbec nemusí jednať o softvérový projekt. Komunikácia je dôležitá pri plánovaní, vykonávaní a overovaní projektu pri stavbe domu rovnako ako pri vývoji zložitého informačného systému. Použitie podporných nástrojov komunikácie a manažmentu je závislé na charakteristikách tímu a projektu, na ktorom pracuje. Táto esej diskutuje otázku používania nástrojov na podporu manažmentu a komunikácie v tímoch pracujúcich na start-up projektoch. Nepredkladá jedno správne riešenie tohto problému, ale rozoberá klady a zápory použitia podporných nástrojov a odporúča postup pri výbere správneho nástroja s ohľadom na konkrétny tím a projekt.Macko PeterAbstrakt. Každý tímový projekt vyžaduje vzájomnú komunikáciu jeho členov. Bez komunikácie by bol vývoj v tíme náročný, ba dokonca neuskutočniteľný. Tím, ktorý nekomunikuje, je dopredu odsúdený na zánik. S príchodom moderných technológií sa otvorili pre vývoj produktov nové obzory pre členov tímu. Práve preto som sa v tejto eseji zameral hlavne na využitie moderných komunikačných technológií v tíme. Tieto technológie som rozdelil do dvoch základných skupín, interaktívnej alebo neinteraktívnej, a snažil som sa identifikovať, ktorá skupina komunikačných technológií je tá pravá pre profesionálny vývoj v tíme. Tu som sa priblížil k názoru, že neinteraktívna komunikácia je pre tímovú prácu prospešnejšia. V neposlednej rade mapujem najmodernejšie technológie pre prácu v tíme, ako sú dnes veľmi populárne komunikačné skupiny. Hlavnou výhodou takéhoto riešenia, ktorú mapujem v eseji, je dobrá organizovanosť a prehľadnosť komunikácie členov tímu.Masný ĽubošAbstrakt. Esej sa zaoberá intenzitou a typom komunikácie pri odstraňovaní chýb. Napriek tomu, že počítače čoraz viac vstupujú do nášho života, poukazuje sa na neustálu dôležitosť osobnej komunikácie. Diskutuje sa, kedy je pri odstraňovaní chýb efektívnejšia priama a kedy nepriama komunikácia. Esej ďalej opisuje spôsob komunikácie, ktorý je vhodnejší v rámci tímu a ktorý pri zákazníkovi. Postupne sa rozoberajú jednotlivé okolnosti tejto vhodnosti. Dôraz sa kladie na závažnosť chyby, na rýchlosť potreby odstránenia, na počet podieľajúcich sa osôb na projekte a ich intenzita práce. Následne je podaný návrh na systém, ktorý by dokázal na základe kritérií vyhodnotiť najvhodnejší spôsob komunikácie. Pavlech LukášAbstrakt. Komunikácia je vo vývoji softvéru rovnako ako v iných disciplínach veľmi dôležitým faktorom. Pri tradičnom tíme je komunikácia vcelku jednoduchá. Celý vývojový tím je umiestnený v jednej budove, vďaka čomu v prípade akéhokoľvek problému môžu členovia rýchlo a efektívne komunikovať. Narozdiel k tomu, projekt riešený v prostredí virtuálneho tímu, vykazuje väčšie komunikačné problémy z dôvodu rozličnej geografickej polohy členov tímu, rovnako ako aj často rozdielnym pracovným časom. Správne zvolenie komunikačných nástrojov s ohľadom na zloženie tímu a jeho skúsenosti je jedným z kľúčových faktorov úspechu projektu vo virtuálnom tíme. Samotné zvolenie nástroja nezaručí projektovému manažérovi správnu spoluprácu členov tímu. Preto v tejto práci rozoberám okrem voľby komunikačného nástroja aj správne použitie jednotlivých komunikačných nástrojov. Pomothy AdamAbstrakt. Testeri sa často považujú za jednorazových a dočasných zamestnancov, ktorým sa dajú k dispozícii len testovacie scenáre a pravidlá, ako hlásiť nájdené chyby. V skutočnosti ale tvoria rovnocenných partnerov vývojárskeho tímu so spoločným cieľom – doručiť zákazníkovi kvalitný produkt. Pre tieto dva tímy je najdôležitejšia vzájomná komunikácia. Keď sa však pre každý projekt najímajú noví testeri, ktorí nemajú s vývojármi žiadny vzťah a sú v úplne neznámom kolektíve, je táto komunikácia veľmi formálna a neefektívna. Preto je dôležité mať statický tím testerov, rovnako ako to býva v prípade vývojárov. Dobré vzťahy a kolegialita majú za následok výrazné zlepšenie spolupráce. Na dosiahnutie čo najlepšej komunikácie medzi tímom vývojárov a testerov je tiež dôležité zvoliť vedúce osobnosti oboch tímov, ktoré budú koordinovať ostaných členov tímu, budú mať prehľad o aktuálnom dianí v tíme a komunikovať s okolitým svetom v mene celého tímu.Pszota DávidAbstrakt. V softvérových projektoch, rovnako ako v projektoch z iných oblasti sa používajú plány. Pre riešenie problémov so správnym odhadnutím dĺžky trvania projektu ako aj pre samotné vytvorenie plánu už existujú známe metodológie. Táto esej sa zameral na najdôležitejší aspekt plánovania softvérových projektov, na odhadovanie. Zaoberá sa s technikami odhadov, identifikuje ich výhody a nedostatky; definuje ich použiteľnosť pre rôzne typy projektov. Pokúša sa pritom nájsť ideálnu kombináciu známych metód na zvýšenie presnosti a efektívnosti odhadu. Pristupuje k problému aj z pohľadu pracovníkov na danom projekte a uvádza potrebu diskusie medzi manažmentom a vývojovým tímom. Zdôrazňuje ďalej nutnosť analýzy historických dát pre využitie v parametrických modeloch a taktiež potrebu využitia súčasných výsledkov z progresu vývoja pre zjemňovanie a revízie plánu projektu. Sedláček AndrejAbstrakt. Základom každého úspešného projektu je efektívna komunikácia medzi členmi tímu. Existujú viaceré formy komunikácie a tiež nástroje, ktoré ich umožňujú. Je preto dôležité v každej situácii využívať tie správne prostriedky, čo napomáha k zlepšeniu celkovej výkonnosti tímu. V eseji pojednávam o jednotlivých komunikačných nástrojoch, o ich vlastnostiach, výhodách a nevýhodách. Ďalej sa zaoberám jednotlivými fázami projektu z pohľadu agilného vývoja softvéru a na základe prieskumu predkladám najvhodnejšie spôsoby komunikácie pre každú z fáz. V závere som na základe osobnej skúsenosti opísal používanie komunikačných nástrojov v tíme a tiež svoj názor na ich voľbu v kritických situáciách. Ševcech JakubAbstrakt. Veľký podiel na úspešnosti každého projektu má prístup ku komunikácií s ľuďmi. Na to, aby váš produkt ľudia používali, je potrebné ich zaujať a presvedčiť ich o tom, že ten váš je ten pravý. Pri open-source projektoch má komunikácia s používateľmi aj iný rozmer. Snažíme sa vytvoriť komunitu okolo nášho projektu, ktorá by nielen požívala náš produkt, ale by k nemu aj prispievala a snažila sa ho vylepšovať. V eseji opisujem prostriedky na nadviazanie „vzťahu“ s používateľom a udržanie komunity, ale aj návod ako tieto prostriedky používať pre motivovanie ľudí pre zapojenie sa do projektu.Slotík IgorAbstrakt. Pri vytváraní softvérového produktu, hlavne na začiatku jeho životného cyklu je veľká potreba komunikácie. Implementácia by sa ani poriadne nezačala, keby každý vývojár nevedel, čo má vyvíjať, do ktorých súčiastok môže zasahovať, kde a ako má ukladať zmeny vyvíjaného produktu, kto je jeho nadriadení. Nedostatok komunikácie a organizácie sa vráti v podobe konfliktných zásahov do zdrojových kódov, zmenami technológií, neschopnosťou dodržať kontrolné termíny, prípadne celkovým neúspechom vývoja softvérového produktu. Potreba komunikácie je o to citeľnejšia pri distribuovanom vývoji. Ak distribuované tímy majú od začiatku problém dohodnúť sa na dôležitých otázkach, vývoj softvérového produktu je ohrozený. V eseji sa chcem zamyslieť nad tým, kedy a či vôbec sa oplatí prácu distribuovať a ak áno, aké metódy a prístupy riešia komunikačný problém distribuovaného vývoja.Sokol PavolAbstrakt. Práca s ľuďmi je vo všeobecnosti náročná a často vyčerpávajúca. Kvalitu spolupráce v kolektívoch ovplyvňujú osobné sympatie, povahové rysy, ciele jednotlivcov a kolektívu a aj spôsoby napĺňania cieľov. Tieto ale aj iné aspekty sú zdrojom konfliktov. Tímový hráč si uvedomuje rôzne osobnostné charakteristiky spolupracovníkov a akceptuje ich. Líder tímu však musí ľudí motivovať a vyburcovať ich k vrcholovým výkonom. Odstraňovať bariéry v kolektíve a vytvárať harmóniu. Tabuľky, rozdelenia a kategorizácie povahových čŕt a osobností nie sú striktne definované normy, na ktorých stojí a padá budovanie tímu a celého projektu. Sú to len pomôcky, ktoré majú lídrovi pomáhať prekonávať bariéry v porozumení. Motivácia a riešenie konfliktov patrí k dôležitým aspektom úspešného zvládnutia projektu v jeho každej etape od inicializácie až po ukončenie.
|