Bielik PavolAbstrakt. Napriek vysokému povedomiu o dôležitosti manažmentu rizík a teoretickým základom v tejto oblasti, štúdie ukazujú problémy pri realizácii v praxi. Tento fakt odzrkadľuje aj vysoký podiel firiem a študentských tímov, ktoré nepoužívajú žiadnu techniku pri manažmente rizík napriek tomu, že si uvedomujú vhodnosť jej použitia. Aké sú príčiny súčasného stavu, a ako ho vieme riešiť a zmeniť k lepšiemu? Jedným z prístupov je využitie hier. Práve využitie hier prináša v oblasti softvérového inžinierstva inovatívny prístup, prostredníctvom ktorého máme možnosť študentom ukázať aplikáciu teoretických znalostí na reálne situácie, ktoré sú následne aplikovateľné aj v praxi. Je ale využitie hier efektívne a aké sú jeho možnosti a postavenie v existujúcom systéme výučby? To sú otázky, o ktorých v tejto eseji diskutujeme a snažíme sa nájsť odpoveď.Burger RomanAbstrakt. Nie je ľahké začať robiť niečo, čo sme doteraz nerobili. Nie je ľahké sa naučiť niečo nové. A najmä, nie je ľahké zistiť, či to robíme správne. Mali by sme si preto dávať zvlášť pozor a dať si záležať, aby sme skutočne pochopili podstatu veci. V tejto eseji rozoberiem moje skúsenosti s tvorbou softvéru v začínajúcom tíme. Ukážem, ktoré veci sú náročné, nech už ste akokoľvek dobrý, a tiež ukážem, ktoré veci sa dajú ľahko obísť s vhodným prístupom.Chylik MichalAbstrakt. Je všeobecne známe, že základ úspechu projektu je v presnom, no rozumnom stanovení cieľa a podrobnom naplánovaní krokov, ktoré vedú k tomuto cieľu. Projektový manažment sa tejto problematike venuje a definuje veľké množstvo teórií, ktoré by mali manažérovi pomôcť k efektívnemu využívaniu zdrojov, vytvoreniu plánu projektu, určeniu a vyvarovaniu sa možným rizikám. V konečnom dôsledku pomáha k dotiahnutiu projektu do úspešného konca. Projektový manažment v súčasnosti ponúka veľké množstvo podporných nástrojov pre uľahčenie činností vývojového tímu. V eseji sa zaoberám predovšetkým podpornými nástrojmi plánovania projektu a otázkam týkajúcim sa využívania týchto nástrojov. Prečo nástroje nepoužíva každý, keď ich prínos je očividný a rozobratý vo veľkom množstve prác renomovaných odborníkov v tejto oblasti? Čo odrádza manažérov od používania nástrojov? Je to len nevedomosť o ich existencii, či aj nedôvera v ich prínos? Je používanie podporných nástrojov vhodné aj pre menšie spoločnosti s menším počtom členov vývojových tímov?Ivanec PeterAbstrakt. Plánovanie je dôležitou a neoddeliteľnou súčasťou každého projektu, nie len toho softvérového. Pri použití agilnej metodológie Scrum je plánovanie oveľa intenzívnejšie a kritickejšie než pri inom spôsobe vývoja softvéru. V jednotlivých šprintoch s niekoľkotýždňovým trvaním je potrebné plánovať a dodržať krátkodobé ciele stanovené pre ten-ktorý šprint. Pokiaľ má projekt skončiť úspechom, musí byť dobre rozplánovaný a musia byť dodržané všetky stanovené termíny. Čo to ale úspešný projekt je a kto rozhoduje o tom, či je daný projekt úspešný, alebo nie? Naplánovanie termínov úloh projektu však nestačí. Sú známe isté faktory agilného vývoja, ktorých súvislosť s úspešnými Scrum projektmi bola dokázaná. Preto je v eseji plánovanie opisované ako prostriedok, ktorý dá projektu potenciál úspešnosti. Je to ale všetko čo treba k zaručeniu úspechu? Stačí projekt iba naplánovať? Čo všetko musí plánovanie zahŕňať, aby sa na základe plánu dosiahol úspešný projekt?Krátky PeterAbstrakt. Táto esej pojednáva o procese vytvárania presných časových odhadov pri plánovaní projektu. Na začiatku sa venujem tomu, prečo je presný odhad pri plánovaní dôležitý a aké problémy najčastejšie spôsobujú prekročenie odhadov. Ďalej uvádzam najrozšírenejšiu techniku detailného priblíženia projektu ako základ pre vytváranie odhadov. Oboznamujem čitateľa so základnými skupinami metód pre vytváranie odhadov a porovnávam ich najmä z hľadiska toho, ako sa v nich prejavuje prítomnosť, resp. neprítomnosť ľudského faktoru. V súvislosti s touto časťou upozorňujem na dôležitosť zodpovedného a čestného prístupu pri vytváraní odhadov. Na záver odpovedám na otázku, ktorú metódu je vhodné zvoliť v plánovacom procese vzhľadom na charakter a prostredie projektu.Meliško PeterAbstrakt. Testovanie je dôležitou súčasťou v procese vývoja softvéru. Akékoľvek podcenenie alebo zlé otestovanie produktu sa prejaví na výslednej kvalite s priamym dopadom na predajnosť produktu, čo následne môže ovplyvniť vzťah medzi jeho výrobcom a zákazníkom. Testovanie môžeme deliť podľa viacerých kritérií. Táto esej sa zameriava na delenie podľa zásahu človeka, teda na manuálne a automatické testovanie. Oba spôsoby so sebou prinášajú výhody aj nevýhody, tam kde má jeden zo spôsob silnejšie stránky, druhý ich má naopak slabšie. Manuálne a automatické testovanie na prvý pohľad vytvárajú protipóly, ale pri hlbšej analýze zisťujeme, že sa navzájom vo viacerých veciach prekrývajú a dopĺňajú. Použitie oboch spôsobov testovania dáva predpoklad dosiahnutia kvalitatívne najlepšieho výsledku s vedomím, že sme vynaložili maximálne úsilie pre pozitívne hodnotenie produktu zákazníkom. Mitrík ŠtefanAbstrakt. Pri vývoji softvéru spravidla vznikajú chyby. Čas, ktorý máme k dispozícii na vývoj softvéru sa znižuje, ale požiadavky na kvalitu zostávajú rovnaké. Programátorské tímy, ktoré neriešia chyby, ktoré vznikajú pri vývoji softvéru systematicky, znižujú jeho kvalitu a zvyšujú čas potrebný na jeho vývoj. Pre tím je podstatné vedieť, kedy a kto má riešiť chybu. Ak je programátor pri práci na svojej úlohe prerušovaný inými úlohami, jeho produktivita klesá spolu s kvalitou jeho práce. Preto si úspešný tím nevyhnutne musí jasne zadefinovať zodpovednosti a postup pri odstraňovaní chýb. V eseji sa venujem technikám odstraňovania chýb špecificky v procese Scrumu. Nagy BalászAbstrakt. Vývoj softvérových produktov v dnešnej dobe je proces, ktorý trvá zvyčajne mesiace, ale niekedy aj niekoľko rokov. Takéto projekty potrebujú nielen dostatočné množstvo ľudských zdrojov, ale aj podporné prostriedky, ktoré im umožnia spoluprácu a efektívne využitie pracovnej doby. Jeden z týchto prostriedkov je verziovací systém, ktorý je zodpovedný za spoluprácu najmä na zdrojových kódoch. Vybrať si z týchto prostriedkov však nie je také jednoduché, ako sa to môže zdať, existuje ich totiž mnoho. V tejto eseji sú spomenuté ich výhody a nevýhody, vlastné skúsenosti s nimi. Esej sa taktiež zaoberá vhodným výberom a samotným spôsobom výberu systému pre verziovanie. Polakovič PatrikAbstrakt. Akademické prostredie je vždy brané s rezervou. Študenti sa stavajú k svojim povinnostiam tak, aby dokázali dosiahnuť požadovaný cieľ. A preto i nádejné a kvalitne rozpracované študentské projekty často končia neúspešne alebo nedokončené. Jednou z príčin je aj slabé rozplánovanie úloh spočívajúcich v nedostatočnej sebakontrole, respektíve kontrole zo strany iných členov v projektovom tíme. V praxi softvérových projektov tento problém rieši manažment monitorovania, ktorý dohliada na postup v procese tvorby projektu. V študentskom prostredí je však niekedy problém integrovať manažment monitorovania z časových príčin alebo z nedostatku ľudských zdrojov. Táto esej sa pokúsi odhaliť, či je možné vytvoriť manažment monitorovania v študentskom tíme. Čo si treba všímať pri realizácií metód slúžiacich pre monitorovanie projektov a aké problémy treba očakávať pri integrácii konkrétnej monitorovacej metódy do prostredia študentského projektového tímu.Šalmík JakubAbstrakt. Klúčovou vecou pri tvorbe akéhokoľvek projektu je komunikácia. Pre úspešnú komunikáciu netreba zabezpečiť len efektívne komunikačné kanály. Treba si určiť komunikačnú kultúru alebo formu aby sa prdišlo konfliktom alebo iným problémom. Ak aj napriek tomu vznikajú časté konflikty alebo komunikácia cez komunikačné kanály zlyháva alebo je neefektívna je to znakom toho, že niečo nie je v poriadku. Esej zhrnie ako rozoznať a riešiť problémy v tíme a následne sa pozrie ako by sa tieto spôsoby dali využiť v tíme, ktorý používa metodiku Scrum, ktorá je špecifická stresovými situáciami a vyskokými nárokmi na každého člena tímu. V Scrum-e je komunikácia dôležitým prvkom, pretože nasadené tempo pri vývoji softvérového projektu môže byť dosť rýchle a efektívna komunikácia je vtedy kľúčová. Šoka MilanAbstrakt. Otvorený softvér, ktorý vyvíjala komunita otvoreného zdrojového kódu, by sa nikdy nestal takým úspešným, keby sa súčasne s ním nezačali vyvíjať aj verziovacie nástroje. Boli to práve verziovacie nástroje, ktoré umožnili vyriešiť najväčšie problémy komunity otvoreného zdrojového kódu. A boli to práve verziovacie nástroje, ktorých vývoj najviac urýchlila komunita otvoreného zdrojového kódu. V tejto eseji vám poviem niečo o tom, ako vznikla myšlienka otvoreného softvéru, ako to súviselo s licenciou na otvorený softvér a ako mohol začať, hlavne vďaka verziovacím nástrojom, vývoj volného softvéru tak ako ho poznáme dnes, akým je napríklad Linux. A ako sa mohli verziovacie systémy, hlavne vďaka podpore komunity otvoreného zdrojového kódu, rozvíjať ďalej do podoby v akej ich poznáme dnes.Szórád AntonAbstrakt. Pri procese vývoja softvéru je dôležitá kvalita. Esej rozoberá tento pojem nielen vo všeobecnosti, ale aj ako na kvalitu týkajucej sa softvérového vývoja. Aby sa softvérová kvalita mohla merať a udržiavať na vysokej úrovni, sú potrebné pomocné nástroje. Táto esej ponúka základné vysvetlenie týchto nástrojov. Je ich veľké množstvo, len nie každý pomocný nástroj je vhodný pre dané okolnosti, ako je čas alebo typ organizácie. Rozoberá možnosti použitia pomocných nástrojov v malých organizáciach s cieľom udržania kvality celého procesu vývoja, ich výhody a nevýhody a ponúka odporúčania ako tieto pomocné nástroje používať.Tomlein MichalAbstrakt. Otvorený softvér je dnes takmer všade. Je na väčšine serverov sveta a používajú ho milióny ľudí aj na svojich počítačoch. Darí sa ale predovšetkým takému otvorenému softvéru, ktorý pre svoju činnosť nepotrebuje grafické používateľské rozhranie, alebo je určený pre skúsených administrátorov a programátorov. To, čo však zatiaľ otvorený softvér svetu nepriniesol, je výraznejší zásah do spôsobu interakcie s počítačmi, výraznejší pokrok v použiteľnosti alebo inú inováciu, ktorá by navždy zmenila náš pohľad na výpočtovú techniku. Tieto vlastnosti sa nám spájajú skôr so zatvoreným softvérom, za ktorým stojí cieľavedomé vedenie s víziou, ako zlepšiť aktuálny stav. Stojí za ním tiež veľké množstvo dizajnérskej práce, pretože dizajn a funkcionalita nie sú oddeliteľné veci. V tejto eseji sa zaoberám otázkou do akej miery sa otvorenému softvéru podarilo posunúť stav informačných technológií dopredu, kde a prečo zaostal a pokúsim sa identifikovať príčiny tohto problému.
|